Rotterdam, nog steeds Europa’s grootste haven, kent een nieuw paradepaardje in de vorm van de Tweede Maasvlakte. De nieuwe containerterminals – de snelste van de wereld – gaan binnenkort draaien, maar zorgen ook voor sociale onrust. En hoe loopt de juridische strijd tussen ECT en het havenbedrijf af?
‘Tweede Maasvlakte komt te laat’
Met DP World als manager van de Rotterdam World Gateway krijgt de haven een nieuwe speler in de containeroverslag in huis...
Tweede Maasvlakte: Feiten & Cijfers
Tweede Maasvlakte: Meer dan alleen maar schuiven met dozen
Het economisch belang van de Tweede Maasvlakte is nooit serieus ondergraven. De vooruitzichten op rentabiliteit zijn bete...
Tweede Maasvlakte: Zeventien jaar steggelen
Sinds 1991 wordt er gepraat over de Tweede Maasvlakte. Nieuwsblad Transport volgde de ontwikkelingen op de voet. De data ...
Tweede Maasvlakte: Zand voor water
Na zeventien jaar praten is de aanleg van de Tweede Maasvlakte eindelijk begonnen. Burgemeester Opstelten spoot maandag h...
Nederland vaart wel bij Tweede Maasvlakte
Zo'n drie miljard euro is gemoeid met de aanleg van de Maasvlakte 2. Veel geld, maar bovenal een forse investering voor d...
Tweede Maasvlakte komt er na jarenlange discussies
In 1990 verscheen het eerste plan over een nieuwe Maasvlakte in zee. Achttien jaar later is de aanleg van het havengebied...
Tweede Maasvlakte: Aanleg MV2 van start
Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) begint in september met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Het havenbedrijf wacht de ui...
Tweede Maasvlakte: Onderzoek naar Tweede Maasvlakte duurt langer
Het onderzoek naar de milieu-effecten van de Tweede Maasvlakte duurt enkele maanden langer dan verwacht.
Tweede Maasvlakte: Rotterdam World Gateway kost 900 miljoen
Een volledig geautomatiseerde containerterminal met Super Post Panamax Kranen; de containerterminal van het consortium Ro...