Rotterdam, nog steeds Europa’s grootste haven, kent een nieuw paradepaardje in de vorm van de Tweede Maasvlakte. De nieuwe containerterminals – de snelste van de wereld – gaan binnenkort draaien, maar zorgen ook voor sociale onrust. En hoe loopt de juridische strijd tussen ECT en het havenbedrijf af?
Tweede Maasvlakte: Vechten om containers
De aanleg van de Tweede Maasvlakte was nog niet begonnen, of de containervaart stortte in. De ongebonden rederijen hebben...
Maasvlakte 2 al goed ‘in vorm’
Maasvlakte 2 bij Rotterdam begint al aardig vorm te krijgen. Het verst uit het land ligt de 'banaan', een stuk opgespoten...
Eerste bulldozers aan het werk op Maasvlakte 2
Deze week rijden de eerste bulldozers rond op een eiland in de Noordzee dat moet uitgroeien tot Maasvlakte 2. De afgelope...
Maasvlakte 2 bestaat uit 365 miljoen m3 zand
Als Maasvlakte 2 rond 2030 tot in de puntjes is aangelegd, ligt er 365 miljoen kubieke meter opgespoten zand onder. Het z...
Maasvlakte: miljarden euro’s, oneindige discussies
In 1990 verscheen het eerste plan over een nieuwe Maasvlakte in zee. Achttien jaar later begon de aanleg van het havengeb...
Vijf vragen over de Tweede Maasvlakte
De Faunabescherming zag vandaag af van het beroep tegen de aanleg van de Tweede Maasvlakte. De organisatie heeft afsprake...
Weg vrij voor aanleg Tweede Maasvlakte
Niets staat de aanleg van Maasvlakte 2 nog in de weg. De Faunabescherming heeft het beroep tegen de bouw van het nieuwe h...
Groene Maasvlakte 2 kost wat
Prima dat de Tweede Maasvlakte duurzaam wordt ontwikkeld, maar hou wel het 'level playing field' in de gaten, vindt APM. ...
Milieudefensie staakt verzet tegen Maasvlakte
Milieudefensie ziet af van verdere juridische stappen tegen de aanleg en het gebruik van de Tweede Maasvlakte. In ruil da...
Tweede Maasvlakte: ‘Maasvlakte leert hoe het niet moet’
De trage aanleg van de Tweede Maasvlakte in Rotterdam leert hoe het niet moet in Europa. Elkaar tegensprekende milieurege...