De ferry-, shortsea- en ro/ro-sector heeft een harde dobber aan de nieuwe, strenge normen voor de uitstoot van stikstof en zwavelstof, zodat ze duurdere brandstof moeten gebruiken. Ze rekenen hier (flinke) toeslagen voor, maar of de verladers dat allemaal zullen slikken?
Moeilijke tijden voor ro/ro-diensten
De Scandinavische ro/ro-diensten ontsnappen niet aan de crisis. Ook in Noord-Europa zijn volumes en tarieven op spectacul...
Feederrol Rotterdam groeit
Ondanks de daling van de totale containeroverslag in Rotterdam groeit het aantal doorvoercontainers. Hamburg heeft zich u...
Concurrentie steeds heftiger
Als gevolg van de crisis is het prijsvoordeel van shortsea-vervoer afgebrokkeld. Het wegvervoer herovert marktaandeel.
Shortsea kampt met minder overcapaciteit dan deepsea
Er zijn opvallend weinig kleine containerschepen in aanbouw. Die extra tonnage is nu ook niet welkom, maar dat kan snel v...
Rollend over water
De Nederlandse rederijen NileDutch en Van Uden geloven in ro/ro-vervoer. De laatste heeft zelfs een ontwerp voor nieuwe s...
Hoempapa op de Noorwegen-route
Shortseavaarders tussen de Benelux en Noorwegen vissen altijd in dezelfde bekende vijver, maar sinds kort hangt er plotse...
Ferry, ro/ro en shortsea
Ro/ro-operators, ferrymaatschappijen en shortseadiensten voelen de gevolgen van de crisis aan den lijve.
Ferries: minder vracht = minder afvaarten
In het eerste kwartaal staken ruim 20 procent minder vrachtwagens of trailers de Noordzee over. Het ferry-aanbod is aange...
‘De enige op Gibraltar’
Het zijn barre tijden voor de vervoerders op Spanje/Portugal maar OPDR doorstaat alle stormen al ruim 125 jaar. Vervoerde...
Scandinavische shortsea bedreigd
De schepen in de Baltische Zee zouden vanaf 2015 moeten varen op bunkers waarvan het zwavelgehalte maximaal 0,1 procent b...