In de transportsector wordt flink aan de weg getimmerd om het milieuvriendelijker te maken. Neem bijvoorbeeld het gebruik van LNG en CNG in het wegvervoer, of de zwavel- en stikstofnorm om de scheepvaart schoner te maken. In dit dossier een overzicht van deze veelzijdige problematiek.
Rederijen bezorgd over wildgroei van groene indexen
Zeeschepen die weinig broeikasgas uitstoten, gaan minder havengeld betalen. De havens hebben daarvoor een nieuwe index on...
Groene normen zijn grijs gebied
Bedrijven doen zich graag als duurzaam voor. Is hun gedrag dat ook altijd? Duurzame Europese bedrijven steunen ‘anti-kl...
Ecomobiel-debat: tandenborstel houdt voorsprong op de truck
De voorvechters van elektrisch vervoer zien de elektrische toekomst al helemaal voor zich. Maar voorlopig zijn elektrisch...
Koolzuurtanker nog ver weg
De eerste horde is genomen: de binnenvaart mag sinds kort het broeikasgas CO 2 in bulk vervoeren. Maar het zal nog wel ev...
Rederij Anthony Veder exploreert nieuwe markt voor tankvaart
Het vervoer van CO2 per schip is geen toekomstmuziek. Rederij Anthony Veder doet dat al meer dan tien jaar.
CO2: opslag en transport
Het opslaan van CO in olie- en gasvelden begint een grote vlucht te nemen. Voor het vervoer van het afgevangen gas wil de...
Met groene ketens de markt op
Duurzame logistiek draagt bij aan een revolutie in de logistieke keten, zegt lector Françoise van den Broek. De supply c...
Nog lang niet groen
Vervoer wordt duurzamer, maar groeit zo hard dat de uitstoot van broeikasgas toch toeneemt.
Nieuwe klanten uit de hoge hoed als wapen tegen de crisis
Vervoerders proberen in crisistijd nieuwe dingen uit, en doen mee met de 'milieuhype'.
Wij vol Braeburns, zij vol lood
Het nieuwe boek ‘Het onzichtbare label’ probeert iedereen tot nadenken te stemmen over handelen met oog voor mens en ...