In de transportsector wordt flink aan de weg getimmerd om het milieuvriendelijker te maken. Neem bijvoorbeeld het gebruik van LNG en CNG in het wegvervoer, of de zwavel- en stikstofnorm om de scheepvaart schoner te maken. In dit dossier een overzicht van deze veelzijdige problematiek.
Nog steeds veel fijnstof in Duitse steden ondanks milieuzone
In veel Duitse steden was de concentratie van fijnstof in de lucht nog altijd te hoog, ondanks de invoering van milieuzon...
Europeanen betalen te veel voor biobrandstoffen
Volgens onderzoek gaan Europese weggebruikers jaarlijks 18 miljard euro extra voor brandstofkosten moeten betalen om de E...
Te veel obstakels voor groener wegvervoer
Nederlandse wegvervoerders willen wel ‘groenere’ brandstoffen gebruiken, maar komen zoveel obstakels tegen dat ze dat...
GLS neemt twee ecocombi’s in gebruik
GLS heeft twee ecocombi's aangeschaft en zet die in op de route Stein-Utrecht.
De pakketvervoerder kan met een ecocombi 5...
Investeren in schepen op lng kan economisch verantwoord zijn
Uit een nieuwe studie van Germanischer Lloyd blijkt dat containerschepen die voor meer dan 65% actief zijn in ECA's hun l...
Denemarken prijst ecocombi aan als milieuvriendelijk
De Deense verkeersminister, Henrik Dam Kristensen, heeft in het Europees Parlement een lans gebroken voor de ecocombi. Di...
Ontwerp CMA CGM-schip op lng goedgekeurd
Classificatiebureau Veritas heeft een ontwerp goedgekeurd voor een 14.000 teu containerschip dat wordt aangedreven door l...
EVO luidt noodklok over zwavelrichtlijn
EVO luidt de noodklok over de voorgenomen aanscherping per 2015 van de normen voor zwaveluitstoot door zeeschepen op de N...
Haven Harlingen gaat over op groene stroom
Alle stroomvoorzieningen in de industriehaven van Harlingen zijn met ingang van 1 januari jongstleden overgegaan op groen...
Ruhrgebied in 2012 één aaneengesloten milieuzone
Met ingang van volgend jaar is het Ruhrgebied één grote milieuzone.
Dat betekent dat in de hele regio van 850 vierkante...