Wat is er met de Autobahn aan de hand, na al die jaren van achterstallig onderhoud? Duitsland, belangrijke handelspartner, voert mede daarom een tolvignet in, als Europa het goed vindt. De Oostenrijkers hebben die stap allang gezet.
Duitsland, de groeimotor van Europa
Duitsland was de afgelopen anderhalf jaar de groeimotor van Europa. De laatste voorspellingen komen neer op enige groeive...
Duitsland open voor wegreuzen
Woest is de spoorlobby. Het wegvervoer juicht. Duitsland begint volgend jaar een landelijke proef met de langere truckcom...
En de ‘winnaar’ is… Oostenrijk
Zwitserland boort gestaag door aan zijn Gotthardbasistunnel, die in 2017 opengaat. Maar het grote nieuws kwam deze week u...
Doorbouwen in de storm
Hoewel de recessie zeker niet aan het Rurhgebied is voorbijgegaan, waren de gevolgen ervan voor de logistieke sector in d...
Van de Elbe naar de Maas
Een rederij in nood, een uitblijvende Elbe-verdieping en grote klanten die feederverkeer steeds meer via Rotterdam laten ...
Het gaat weer ‘aufwärts’
Da wird wieder in die Hände gespuckt. Een oude Duitse Schlager. Maar actueel. Want het Brutosozialprodukt gaat na een ja...
Containers voor de Donau
De haven van Constanza wachtte lang op de eerste containerdienst over de Donau naar Oostenrijk. Die gaat er nu komen.
Duitsland Weltmeister, alwéér
Twintig jaar geleden was de logistiek in Duitsland een versnipperde, conservatieve sector. Nu behoren Duitse logistiekbed...
Duitsland: Maut: 6-0, 6-0, 6-1 voor verkeersminister
De Duitse verkeersminister, Tiefensee, kreeg de deelstaten met dreigementen op de knieën. Instemmen met tolverhoging, an...
Duitsland: Sluiting Duitse mijnen nabij
De Duitse kolenmijnen gaan dicht, waardoor de import van kolen stijgt. De helft van die groeiende importstroom komt in Ne...