Stefan Verberckmoes is redacteur voor Nieuwsblad Transport en het Belgische zusterblad De Lloyd. Hij volgt hoofdzakelijk de lijnvaart- en ro/ro-sector.
Cruciale week voor containerrederijen
De huidige situatie in de lijnvaart vertoont veel gelijkenissen met die van precies een jaar geleden.
De containerrederij...
Wie durft er nu nog schepen te bestellen?
De Griekse rederij Lomar heeft zojuist in China twee kleine containerschepen met een capaciteit van 1.100 teu besteld.
In...
Gigantische verliezen zorgen voor grote druk
Maersk Line heeft in de eerste drie maanden van dit jaar evenveel geld verloren als in het volledige boekjaar 2011.
Indie...
Tariefsverhoging vierde keer op rij: succesvol?
De containerrederijen hebben dit jaar al drie keer hun tarieven voor containerlading tussen het Verre Oosten en Europa fo...
Schaalvergroting doet lijnvaart de das om
APL gaat nu toch overstag en besluit om ook ultra large container ships (ulcs) in te zetten.
De Singaporese rederij vond ...
Week van de waarheid voor containerrederijen
Met de beslissing om de algemene tariefverhoging voor de Aziatische export naar Noord-Europa een maand uit te stellen, ge...
Klokkenluider of grote argwaan?
We mogen aannemen dat de Europese Commissie goede redenen had om overal in Europa bij de grote containerrederijen binnen ...
Er blijft mist hangen rond bunkertoeslagen
De bunkertoeslagen in de lijnvaart bereiken in juni een recordniveau. Voor de export uit het Verre Oosten naar Europa rek...
Lijnvaart denkt na over andere tariefvorming
De tarieven voor maritiem containervervoer hebben de afgelopen jaren enorme fluctuaties gekend.
Verladers kunnen daardoor...
Slechte timing voorcontainerrederijen
De komende weken zullen de containerrederijen die actief zijn tussen het Verre Oosten en Europa, een nieuwe poging ondern...