Stefan Verberckmoes is redacteur voor Nieuwsblad Transport en het Belgische zusterblad De Lloyd. Hij volgt hoofdzakelijk de lijnvaart- en ro/ro-sector.
Dat is pas verkassen
In de Rotterdamse haven, waar Scrooge het meestal van Marley wint, is de kerstgedachte neergestreken.
ECT-baas Jan Wester...
Het einde van een tijdperk…?
Exact op het moment dat ik dit commentaar schrijf, zit de Federal Maritime Commission in Washington samen met de collegaâ...
Gezocht: spelregels voor de rederijen
Toen de conferences in de lijnvaart in oktober 2008 door de Europese Commissie verboden werden, hebben de containerrederi...
Scheepvaart heeft roze bril hard nodig
In onze berichtgeving over de lijnvaartsector duiken steeds meer verhalen op die onder de noemer ‘goed nieuws’ vallen...
Start van P3 wordt ‘game changer’
De krachtenbundeling van de drie grootste containerrederijen ter wereld in een oostwest-alliantie is een ‘game changerâ...
De geschiedenis blijft zich herhalen
Soms heb ik het gevoel dat ik een opiniestuk van vorig jaar of al langer geleden uit het digitale archief kan plukken en ...
Bestellen om te kunnen besparen
Hoewel de lijnvaartsector met zware overcapaciteit worstelt, blijven de rederijen maar nieuwe orders plaatsen.
In een paa...
MSC past zich aan aan marktrealiteit
Met de beslissing om de bunker- en andere toeslagen vanaf 1 juni in de zeevracht te steken, erkent de Zwitserse rederij M...
Mega-order heeft psychologisch effect
Het Deense feestje op 28 juni wanneer Maersk Line in Zuid-Korea zijn eerste recordschip van 18.270 teu in ontvangst zal n...
Verladers zijn het tarievenspel beu
Wie de evolutie van de containertarieven in de trade tussen het Verre Oosten en Europa niet vanaf het begin heeft gevolgd...