Bedrijven in de transport- en logistieksector zien het volume weliswaar met 3,5% toenemen maar kampen met hogere kosten.

Dit meldt ING Economisch Bureau. Ondernemingen boeken dit jaar hogere volumes maar kunnen de hogere kosten voor brandstof en arbeidsloon nauwelijks doorberekenen aan hun klanten.

Na een sterk 2017 groeit het volume bij bedrijven in transport en logistiek in 2018 opnieuw met gemiddeld 3,5%. In het binnenland komt deze groei vooral vanuit de bouw, detailhandel en de horeca. Internationaal profiteren vooral logistieke dienstverleners van de groeiende Europese economie die positief doorwerkt bij opdrachtgevers in de industrie en de groothandel. Wel nemen hier de risico’s door een dreigende handelsoorlog toe. De scheepvaart is hier het meest gevoelig voor, maar ook logistieke bedrijven in onder andere de havens kunnen dit merken.

Gestimuleerd door groei in consumentenmarkten groeit de logistieke dienstverlening dit jaar met 4% net iets sterker dan het wegtransport. De scheepvaart ziet de vraag ook groeien, maar heeft ook last van het dalende kolenvervoer als gevolg van de energietransitie. Dat geldt ook voor het spoorvervoer. De groei van het luchtvervoer valt door de grenzen van Schiphol terug tot 2%.

De omzet in transport en logistiek stijgt gemiddeld met 5%. Dit is stevig maar minder rooskleurig het lijkt. Er wordt meer gefactureerd, maar hogere lonen en duurdere brandstof zorgen naar verwachting gemiddeld ook voor 4 tot 5% hogere kosten. Uit de tegenvallende omzetten begin 2018 blijkt dat bedrijven moeite hebben om de sterke kostenstijging door te berekenen.