De capaciteitsindex in het Europese wegvervoer, die aangeeft hoeveel tonnage vervoerders in de markt aanbieden, steeg in het eerste kwartaal met 53,3% in vergelijking met het laatste kwartaal van vorig jaar.

Dit blijkt uit de jongste Transport Market Monitor van Capgemini en vrachtuitwisselingsplatform Transporeon. Het is een normaal verschijnsel. Het laatste kwartaal van een kalenderjaar is voor wegvervoerder druk en de eerste maanden van het volgende jaar zijn relatief rustig.

In feite hebben vervoerders het van jaar op jaar drukker gekregen. In vergelijking met het eerste trimester van 2017 daalde de capaciteitsindex met 2,4%, tot 110,1 punten. Tegelijk was sprake van een stijging van de transportprijzen.

In de eerste drie maanden van dit jaar, vergeleken met de laatste drie maanden van vorig jaar, daalde de transportprijsindex weliswaar met 14,7% tot 92,1 punten, maar ook dat is een seizoensverschijnsel. Nog steeds lag deze index 7,1% boven het niveau van het eerste kwartaal van vorig jaar.

De prijsstijging had voor een deel te maken met hogere dieselprijzen en voor een ander deel met loonsverhogingen. Al met al zullen goede ondernemers ook hun rentabiliteit hebben weten te verhogen. De transportprijsindex kwam in het eerste kwartaal van 2017 op 86 punten; in de eerste drie maanden van dit jaar was dat 92,1, de hoogste stand sinds het eerste kwartaal van 2015.

In maart was er al weer een forse toename van de vrachtprijsindex, met 7%. De index lag tussen april vorig jaar en april dit jaar in vrijwel elke maand hoger dan in de periode april 2016-maart 2017.