Hermes Gruppe, de logistieke dochter van de grote Duitse webwinkel Otto, voerde de omzet vorig jaar 12% op tot 3,13 miljard euro.

De groei deed zich vooral voor in het pakketvervoer en de ‘tweemansbezorging’ van onder meer witgoed bij de consument thuis. Die activiteiten vormen inmiddels 85% van de totale omzet in zowel Duitsland als de rest van Europa.

In Europa vervoerde Hermes 766 miljoen zendingen, 15% meer dan een jaar eerder. Het aantal werknemers steeg 8,2% tot 15.300. Het bedrijf investeerde 130 miljoen euro in zijn netwerk, in de dienstverlening en in digitalisering. Tot en met 2020 denkt Hermes nog eens een half miljard euro te investeren.

In het pakketvervoer, deels ook direct naar consumenten die via het web artikelen bestellen, was er sterke groei in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Oostenrijk, Italië en Rusland. Voor een toenemend deel verzorgt Hermes transporten voor derden, dus niet voor moeder Otto. Vorig jaar groeide het aandeel voor derden met 17% naar 80%.