Jungheinrich, fabrikant van heftrucks, verkocht vorig jaar wereldwijd 213.000 heftrucks, 18% meer dan in 2016. De helft van de groei was te danken aan de sterke marktontwikkeling in China.

De groei van de afzet in China bedroeg 39%. Chinese bedrijven kochten voornamelijk heftrucks met verbrandingsmotoren. De hele mondiale markt groeide 12%. In Noord-Amerika ging de afzet 11%. In de kernmarkt, Europa, steeg de verkoop 12%. In West-Europa bedroeg de groei 10%, in Oost-Europa 20%.

Voor het jaar 2018 liep het orderboek al flink vol. Eind vorig jaar stond voor 692 miljoen euro aan bestellingen in de boeken. Een jaar eerder was dat 610 miljoen euro.

De omzet van de Duitse heftruckbouwer steeg 11% naar 3,44 miljard euro. Dit jaar denkt het concern de kaap van vier miljard euro te ronden. De winst voor belastingen en rente nam vorig jaar echter licht af, van 235 miljoen euro naar 259 miljoen euro. Dat lag vooral aan de rentelasten. Laten we die buiten beschouwing, dan rolde er een resultaat uit van 243 miljoen euro, 13% meer dan in 2016.

Jungheinrich stelt zijn aandeelhouders voor het dividend over 2017 te verhogen van 42 naar 48 eurocent per aandeel. Voor het lopende jaar rekent het bedrijf dat de wereldmarkt voor heftrucks tegen de 10% zal groeien.