De omzet van online retailers steeg vorig jaar met 19,5% in vergelijking met een jaar eerder. Daarmee sluit 2017 aan bij de groeicijfers van eerdere jaren.


In 2016 en 2015 steeg de online detailhandelsomzet ook al met percentages rond de twintig. Dat blijkt uit cijfers die statistiekbureau CBS dinsdag heeft gepubliceerd.

De online verkopen stegen het hardst bij bedrijven die ook offline actief zijn. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via internet een nevenactiviteit is, groeide met bijna 22%. De pure webwinkels hebben vorig jaar 18% meer omgezet.

De totale detailhandel (online en offline) nam vorig jaar ook toe, al was het groeicijfer bescheidener dan van uitsluitend de internetaankopen. De totale retailsector in Nederland behaalde namelijk vorig jaar 4,2% meer omzet dan in 2016. Die omzetstijging kwam deels door een hoger prijsniveau, want het volume steeg iets minder hard (3,1%).

De detailhandelsomzet is afgelopen jaar harder gestegen dan het jaar ervoor. In 2016 werd een plus genoteerd van 1,6% tegenover de 4,2% van 2017. Inmiddels is de omzet bijna weer op het niveau van 2008. Toen werd nog 0,5% meer omzet behaald. Echter, in de laatste maanden van dat jaar nam de financiële crisis ook in Nederland serieuze vormen aan en zetten de retailverkopen een daling in.

De winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren en de winkels in meubels en huishoudartikelen realiseerden vorig jaar de grootste omzetstijging. Ook de drogisterijen en parfumerieën en winkels in schoenen, lederwaren en kleding behaalden meer omzet dan in 2016. De winkels in consumenten-elektronica en in recreatie-artikelen boekten echter een omzetverlies. Ook retailers in voedings- en genotmiddelen hebben vorig jaar meer omgezet dan in 2016. Daarbij was de toename van de supermarkten groter dan die van de speciaalzaken.