Het kabinet heeft voor de luchtvaart aanvullende maatregelen aangekondigd in het kader van de bestrijding van COVID-19 pandemie, waaronder een verplichte tweede snelle coronatest voor cabine-en bemanningsleden op de intercontinetale diensten en piloten van vrachtvliegtuigen.

KLM heeft aangegeven dat dit laatste onaanvaardbaar is als goed werkgever en eist een ontheffing van de nieuwe regels. De luchtvaartmaatschappij stelt dat het aan het personeel de toezegging heeft gedaan dat de bemanning altijd naar huis kan terugkeren. Bij een positieve test is dat niet meer mogelijk en moeten bemanningsleden worden achtergelaten.

Geen uitzondering

Minister Cora van Nieuwenhuizen (luchtvaart) heeft tijdens het Kamerdebat over de invoering van strengere coronaregels donderdag aangegeven vast te houden aan de regels en de KLM niet tegemoet te komen via een uitzondering. Zij wijst er daarbij op dat dezelfde regels voor het wegvervoer gelden op risicogebieden.

‘We hanteren hier echt het voorzorgprincipe’, aldus de minister. Zij staat wel open voor alternatieven van de KLM als die net zo veilig zijn, maar die zullen op z’n vroegst ergens volgende week duidelijk zijn. Ook moeten ze dan nog via een motie worden goedgekeurd door de Tweede Kamer.

Dramatische gevolgen

Volgens de logistieke sector (Air Cargo Netherlands, Fenex, Evofenedex en TLN) kan het stopzetten van onder meer de vrachtvluchten ‘dramatische gevolgen’ hebben voor de de Nederlandse internationale supply chain.

‘De snelle en betrouwbare luchtvrachtketen is voor veel bedrijven de laatste maanden onmisbaar gebleken. Daarnaast heeft juist de luchtvrachtketen een essentiële rol bij het vervoer van Covid-19-vaccins en medische hulpmiddelen’ , aldus de belangenverenigingen in de transport en logistieke sector. Zij roepen de Nederlandse overheid en de KLM op om ‘zo spoedig mogelijk tot een andere, zo veilig mogelijke, oplossing’ te komen.

Uitstel

Aanvankelijk wilde KLM al vrijdag de langeafstandsvluchten van KLM stopzetten, maar ondanks die waarschuwing vertrokken vrijdagmorgen de eerste vluchten naar onder meer Atlanta en Paramaribo volgens schema. Ook korte vluchten gaan vooralsnog op een normale wijze door, stelt de maatschappij die zegt achter de schermen bezig te zijn aan een ‘immense logistieke puzzel’ als vanaf zaterdag voor alle bemanningsleden een verplichte coronasneltest geldt.

KLM wil tevens nog eens extra 800 tot 1000 banen schrappen door de aanhoudende crisis en het trage herstel van het vliegverkeer. Het gaat daarbij om piloten, stewardessen en grondpersoneel, stelt de maatschappij. Bij het grondpersoneel zullen als het aan de KLM ligt tussen de 200 en 400 banen verdwijnen, terwijl er verder bij de ontslagronde zo’n 100 vliegers zullen worden ontslagen. De verwachting is verder dat er binnenkort verdere maatregelen zullen worden genomen om het personeelsbestand nog in te krimpen. Het zou daarbij gaan om een extra 500 banen die komen te vervallen.

De nieuwe ontslagronde moet ook nog worden besproken met de vakbonden. De ondernemingsraad zal er ook nog advies over uitbrengen.