Molinaro heeft deze week een prijsopgave binnengekregen van een niet nader genoemde vrachtvervoerder die 105 dollar per kilo vraagt voor het vervoer van droog ijs van Dallas in de VS naar Freetown, de hoofdstad van Sierra Leone. Droog ijs is nodig bij het vervoer van onder meer het covid-19 vaccin van Pfizer. De gangbare marktprijs voor een kilo luchtvracht ligt momenteel op 4 tot 6 dollar, dus de laatste prijs is twintig keer het markttarief, stelt de vrachtbaas van WHO. 

‘Door het dak’

Zusterorganisatie Unicef zegt ook dat de luchtvrachtprijzen momenteel ‘door het dak gaan’. Maar wijst er op dat met het oog op de geplande covid-19 vaccinatiecampagne in de ontwikkelingslanden er lagere tarieven worden uitonderhandeld met de airlines. Unicef spendeerde vorig jaar rond 35 tot 40 miljoen dollar aan het transport van onder meer het polio-vaccin. Het ging daarbij om de distributie van 2,4 miljard ampullen.   

Chartervluchten

Prijsinflatie beheerst de luchtvrachtmarkt al sinds de coronapandemie een groot deel van de passagiersvliegtuigen aan de grond heeft gehouden. Sinds de maand november zijn ze echter verder geaccelereerd naar recordhoogtes, stelt Molinaro. Hij verwacht overigens niet dat deze woekerprijzen ook na de jaarwisseling nog zullen worden gevraagd, als het transport van het coronavaccin op grote schaal zal gaan plaatsvinden.

Het tekort aan luchtvrachtcapaciteit zal dan sterk afnemen door een mindere vraag in het eerste kwartaal van 2021 vanuit de e-commerce, verwacht hij. Daarnaast voorziet hij ook dat een groot deel van de vaccin zal worden vervoerd op speciale chartervluchten aangezien er nog steeds geen beroep kan worden gedaan op een groot deel van de passagiersvloot door de crisis.

Half miljard

WHO hoopt in het eerste kwartaal van volgend jaar dat een half miljard ampullen met het Covid 19-vaccin beschikbaar zullen zijn voor distributie. Andere benodigdheden zoals de spuiten worden overigens niet met vliegtuigen vervoerd. Daarvoor wordt capaciteit ingekocht bij de containerrederijen.

Top-econoom Brian Pearce van luchtvaartorganisatie IATA verwacht ook dat de prijzen na de kerstdagen aanzienlijk zullen dalen. De eerste maanden van het kalenderjaar behoren tot het laag seizoen in de luchtvrachtsector, stelt hij. ‘Er er is dan in die periode heel veel vrachtcapaciteit beschikbaar’, aldus Pearce.