Volgens de IRU is de financiële situatie vooral ernstig bij de Europese transportbedrijven. De verliezen zijn daar sinds de zomer met bijna 70% gestegen naar 108 miljard euro. De tweede coronagolf stuwt die verliezen verder omhoog. 

Golf aan faillissementen

Secretaris-generaal Umberto de Pretto van de IRU waarschuwt dan ook voor golf aan faillissementen bij de achterban, die hoofdzakelijk bestaat uit kleine en middelgrote wegtransporteurs. ‘De meeste leden hebben nu al grote moeite om de lopende rekeningen te  betalen’, aldus De Pretto. 

Hij wijst er tevens op dat de wegvervoerders een belangrijke schakel zijn in de logistieke keten. Een massaal bankroet van truckbedrijven is daarom een ‘groot gevaar voor de wereldeconomie’, zegt hij. 

De IRU roept landen daarom op de transportsector financieel te helpen via steunmaatregelen ‘zodat de solvabiliteit van de ondernemingen niet in gevaar komt’. Het gaat daarbij onder meer om uitstel van belastingaanslagen, andere heffingen en  ‘flexibiliteit bij verplichte verzekeringsbijdragen’.