De bedrijfswinst (ebit) van het vrachtbedrijf steeg verder met 9 miljoen euro naar 258 miljoen euro bij een afname van de kosten met 15%. Daarmee is Lufthansa Cargo het enige lichtpuntje in de halfjaarcijfers van de Duitse luchtvaartgroep, die ook eigenaar is van het Brussels Airlines en Austrian Airlines.

Verlies 2,9 miljard

De Duitse luchtvaartgroep zag over de eerste zes maanden van het lopende boekjaar de omzet halveren naar 8,3 miljard euro door het aan de grond houden van de meeste passagiersvliegtuigen. Het aangepaste resultaat verslechterde vergeleken met dezelfde periode van 2019 met 3,3 miljard euro. Onder de streep was er een verlies van 2,9 miljard.

22.000 banen

Topman Carsten Spohr van Lufthansa verwacht dat de luchtvaart zich eerst in 2024 geheel zal herstellen van de coronacrisis. Met het oog op de slechte verwachtingen voor de komende jaren gaat de luchtvaartgroep afslanken, zegt hij. Dat betekent dat tot 2023 de kosten met zeker 15% worden teruggebracht. Onder meer verdwijnen er 100 vliegtuigen en 22.000 banen. Eind juni heeft Lufthansa al de eerste maatregelen genomen en 8300 banen geschrapt.