Door de maatregel wordt de capaciteit van het passagiersvliegtuig verhoogd naar vijftig ton. Omgerekend in volume gaat het om tweehonderd kubieke meters, aldus El Al na zorgvuldige metingen. Een B777 in vrachtuitvoering kan rond de honderd ton transporteren.

Meer ruimte is nodig nu de vraag naar medische goederen en farmaceutica piekt en de Israëlische luchtvaartmaatschappij maar over een bescheiden vrachtvloot beschikt. Daarnaast staakt El Al vanaf 4 april het vervoer van passagiers compleet door de geringe vraag uit de markt en het groot aantal vliegverboden in de wereld. De stoelen zijn dan ook voorlopig even niet nodig, verwacht de maatschappij.

Laaddeur

Wegens het ontbreken van zogeheten rollerbedden, verstevigde laadvloeren en speciale laaddeuren op de passagiersvliegtuigen, is de cabine overigens niet geschikt voor standaard luchtvrachtpallets en containers.

Daarnaast is het onduidelijk hoe de maatschappij de lading zal zekeren in de cabine. Maatschappijen die nu al zogeheten ‘cargo-only’-vluchten uitvoeren met passagiersvliegtuigen, maken gebruik van de passagiersstoelen om de lading vast te sjorren.

El Al meldt verder dat de stoelloze B777-200’s de komende tijd vooral worden ingezet op de intercontinentale bestemmingen New York, Beijing, Hongkong en Shanghai.