Britse importeurs hechtten blijkbaar veel belang aan de woorden van premier Boris Johnson, die in aanloop naar de brexit vaak de zalvende belofte heeft gedaan dat de brexitdeal niet zou leiden tot problemen bij de douane. Partijen die zijn woorden zo hebben uitgelegd dat voorbereidingen op eventuele veranderingen niet nodig waren, komen nu bedrogen uit. En als we de berichten uit de markt mogen geloven, is een overgrote meerderheid van de Britse ontvangers meegegaan in deze naïeve gedachte.

De lijst met bedrijven die een pauze inlassen vanwege de douaneproblemen wordt steeds langer. DB Schenker heeft de VK-transporten weer opgepakt na een korte pauze, maar kan dat alleen doen met zeer arbeidsintensieve maatregelen. De Duitse dienstverlener is naar eigen zeggen dag en nacht bezig om de juiste informatie te verzamelen voor de douaneformulieren. Ook DHL en DPD hebben uit zelfbescherming maat­regelen genomen. Deze week liet Amazon weten te stoppen met de levering van bier, wijn en whiskey in Noord-Ierland, waar whiskeyabonnementen naar verluidt big business zijn. De retailreus maakt zich zorgen over de dubbele accijnsheffing op alcoholproducten die vanuit Groot-Brittannië naar Noord-Ierland worden verscheept.

Uit cijfers van marktonderzoekers blijkt dat het vrachtvolume van en naar het VK flink lager ligt dan een jaar geleden, onder meer door de administratieve rompslomp. Vervoerders dreigen af te haken en in sommige gevallen rijden ze liever zonder lading terug uit Groot-Brittannië dan dat ze de molen van de douane in moeten gaan. In andere gevallen gaat het om noodgedwongen leeg transport omdat er simpelweg minder export is. De prijzen op de routes naar het VK schieten daardoor omhoog. Die lege kilometers moeten immers ergens van betaald worden. Als er niets verandert, zullen hogere transportkosten een permanent gevolg worden van de brexit.

Inmiddels lijkt premier Johnson in het VK de kop-van-jut te worden voor alle problemen. Zo trokken onlangs de vissers naar Downing Street 10 om te demonstreren tegen vertragingen door het vele papierwerk. In december konden zij nog juichen omdat vissers uit de EU door de brexit deels worden geweerd uit de Britse wateren, nu komen ze er achter dat ze hun vangsten niet meer kwijt kunnen op de Europese markt.

De afgelopen jaren is de brexit keer op keer uitgesteld, met veel onzekerheid tot gevolg. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel en je zou zeggen dat partijen dan in ieder geval genoeg tijd hebben gehad om zich voor te bereiden. Bedrijven uit de EU plukken er nu de wrange vruchten van dat dit aan de Britse zijde niet is gebeurd. De Britten gaan ongetwijfeld ooit evalueren wat er nou allemaal mis is gegaan. Mosterd na de maaltijd. We krijgen geen second chance voor de brexit.