In maart was de paniek groot. De fabrieken in China lagen volledig stil en heel Noord-Italië lag in het ziekenhuis, zo leek het. Ladingstromen droogden op en er werd een krimp van misschien wel 25% verwacht in de Rotterdamse haven. Dat inktzwarte scenario kwam gelukkig niet uit. De logistieke sector heeft zich juist bijzonder robuust getoond het afgelopen jaar. Zodra de leveranties uit het Verre Oosten weer op gang kwamen, bleken de logistieke ketens nog in stand.

Hoewel de logistieke sector de crisis op het eerste gezicht redelijk zonder kleerscheuren is doorgekomen, moeten we de gevolgen niet onderschatten. De automotive sector, detailhandel en horeca hebben heel grote klappen gekregen. Zodra de overheid de geldkraan straks dichtdraait, zal blijken in hoeverre hun schade is te overzien. En of eventuele faillissementen zich uitbreiden naar andere ketens, zoals de logistiek. Je zal als mkb logistieke dienstverlener maar een grote factuur hebben uitstaan bij een winkelketen die het niet redt. Of daarmee een heel belangrijke klant kwijtraken. Een diepe buiging naar de logistieke dienstverleners die in het begin van de crisis de bevoorrading van de supermarkten op peil hielden, is op zijn plaats. Lege schappen waren van korte duur en er waren altijd wel alternatieven voorhanden, ondanks het massaal hamsteren van consumenten in die panieksituatie in het begin.

Wat niemand had verwacht, is dat dit jaar een van de beste jaren ooit zou worden voor containerrederijen. Een container vanuit China naar Rotterdam kost nu 4000 dollar op de spotmarkt. Dat was voorheen zo’n 1000 dollar. Voornaamste oorzaak is de fikse groei van de Chinese export. Er is waarschijnlijk een grote inhaalslag gemaakt. Hoewel transport lange tijd te goedkoop is geweest, met veel offshoring van productie naar het Verre Oosten tot gevolg, is zo’n sterke prijsstijging in korte tijd voor een sector niet goed. Zeker in een markt waarbij die paar allianties die nog over zijn al snel verdacht worden van mogelijke prijsafspraken.

Welke gevolgen de coronapandemie op lange termijn zal hebben voor de sector logistiek en transport, dat is moeilijk te voorspellen. Veel is afhankelijk van hoe de wereldeconomie zich herstelt. Maar dat de sector zich tijdens deze pandemie heeft bewezen als robuust, flexibel en essentieel voor de samenleving, staat buiten kijf.

Namens Nieuwsblad Transport wens ik u een voorspoedig 2021.