Verduurzaming van de transportsector is een van de grootste uitdagingen vanuit het klimaatakkoord van Parijs. Aangespoord door strenge Europese CO2-eisen werken vrachtwagenproducenten aan een portfolio van emissievrije voertuigen. De afgelopen maanden presenteerden veel fabrikanten hun ‘roadmap’ om dat te bereiken, een stappenplan waarbij ze inzetten op twee sporen: waterstof voor het vervoer over lange afstanden en batterij-elektrische voertuigen voor regionale en stadslogistiek.

Nikola noemt zichzelf een pre-omzetbedrijf. Bij een startende onderneming gaan de kosten altijd voor de baten uit, maar hier hebben we met een wel heel extreem voorbeeld te maken. Uit de kwartaalcijfers blijkt dat Nikola in de eerste negen maanden van dit jaar een omzet heeft geboekt van 95 duizend dollar. Wie wat grondiger zoekt in de gedeponeerde cijfers, komt erachter dat het hier gaat om een levering van zonnepanelen aan oprichter Trevor Milton. De voormalige ceo is tot nu toe de enige klant van zijn eigen bedrijf. Buiten het interne een-tweetje heeft de truckbouwer nog geen factuur verstuurd in 2020. Aan de uitgavenkant gaan heel wat meer dollars over tafel. Nikola gaf in de eerste negen maanden van dit jaar 118 miljoen dollar uit aan r&d. Eenzelfde bedrag ging naar verkoop, administratie en algemene kosten. Nikola kan dat overigens gemakkelijk betalen. Het bedrijf had aan het einde van het derde kwartaal 908 miljoen dollar op de bank staan.

De bedoelingen van de meeste truckbouwers en techbedrijven zijn goed. Dat blijkt uit de vele duurzame samenwerkingsverbanden en intentieverklaringen die fabrikanten en overheden over de hele wereld aangaan. Tegelijkertijd is het belangrijk te beseffen dat we er nog lang niet zijn. De technologie is veelal nog niet marktrijp en ook de infrastructuur voor vervoer op waterstof en batterijen is nog niet op orde. Het beeld dat transportondernemers al binnenkort de portemonnee kunnen trekken voor CO2-vrije voertuigen is dus te rooskleurig. Niet voor niets zagen we in Nederland onlangs dat de invoering van zero-emissiezones voor stadsdistributie met vijf jaar werd uitgesteld.

Ook beleggers die hadden gehoopt met aandelen Nikola een snelle klapper te kunnen maken, zullen zich het moeten realiseren. Verduurzaming is een kwestie van de lange adem.