Maersk Logistics werd daarom in 2009 samengevoegd met het kleinere Damco en het hoofdkantoor werd van Kopenhagen naar Den Haag verplaatst om genoeg afstand te scheppen van de moederholding. De Nederlander Rolf Habben Jansen kreeg aanvankelijk carte blanche van het Deense hoofdkantoor om vanuit de Nederlandse residentie te bouwen aan een wereldmerk in de expeditie. Dat bouwen duurde tot 2013, toen Habben Jansen vertrok voor een toppositie bij de Duitse rederij Hapag Lloyd. De Rotterdammer werd opgevolgd door de Deense Hanne Soerensen. Zij hield het amper drie jaar vol en vertrok in 2016, nadat er een jaar eerder een forse kapitaalinjectie van 451 miljoen euro was ontvangen van de moederholding. Het mocht niet baten. De cijfers bleven rood kleuren. Uit de verschillende jaarverslagen blijkt dat Damco de moederholding sinds zijn start als onafhankelijke expediteur geen enkele kroon winst heeft opgeleverd.

Uiteindelijk leidden de oplopende verliezen in 2018 tot een forse ingreep door het Deense hoofdkantoor. Damco verloor zijn zelfstandigheid en moest de meest belangrijke en winstgevende activiteiten, zoals Damco Supply Chain Services en het nieuwe boekingsplatform Twill, inleveren bij het moederconcern.

In feite draaiden de Denen met die reorganisatie de tijd terug naar voor 2009 en maakte ook de naam Maersk Logistics zijn comeback. Dat moest de klanttevredenheid verbeteren, zei de leiding in Kopenhagen. Damco bleef intussen aangeslagen, gehavend en zonder strategie achter, en analisten spraken al van een sterfhuisconstructie waarbij in het beste geval nog onderdelen, zoals de container-en luchtvrachtgroupage en de Chinese activiteiten (NTS), konden worden verzilverd.

De laatste anderhalf jaar probeerde Damco zich onder leiding van Saskia Groen In’t Woud als Damco Freight Forwarding opnieuw uit te vinden. Dat overleven was moeilijk, aangezien de eigenaar ‘hart en nieren’ uit het bedrijf had verwijderd en er weinig ruimte was om een nieuwe marktpositie te veroveren in de expeditiewereld, aldus een expert. Het was eigenlijk wachten op het einde, waarbij de Nederlandse IATA top 100 over 2019 al een indicatie was dat het niet goed kon aflopen. Damco was plotseling geheel verdwenen uit de lijst. De coronacrisis lijkt het laatste zetje gegeven te hebben aan het trotse merk Damco, ofschoon Maersk de naam officieel nog niet ten grave heeft gedragen.