Het is immers nog hoogst onzeker dat er over vijf jaar voldoende mogelijkheden zijn om met batterij-elektrische vrachtwagens de winkeldistributie te verzorgen. Er zijn weliswaar diverse voertuigen aangekondigd, maar de praktijk leert dat dergelijke introducties nooit vervroegd plaatsvinden, integendeel. Om over tijdige beschikbaarheid maar te zwijgen, zoals we gezien hebben bij de introductie van de elektrische auto. Waterstof zal binnen vijf jaar hoogstwaarschijnlijk helemaal nog geen optie zijn. Voor beide opties zal zowel een bruikbaar en betaalbaar voertuig voorhanden moeten zijn als geschikte laadinfrastructuur.

Nu zullen die vraagstukken uiteindelijk wel opgelost worden, maar de vraag is wanneer. Als een gemeente nu bepaalt dat per 1 januari 2025 vrachtauto’s op diesel de stad niet meer in mogen, ligt dat vast en is er geen flexibiliteit meer om tegenvallers in de ontwikkeling op te vangen. De detailhandel heeft het al erg zwaar op dit moment door alle coronaperikelen, en dat lijkt voorlopig niet te verbeteren. Dan zou ik als wethouder ook niet uitgerekend dit moment uitkiezen om van de winkelbevoorrading in de binnenstad een uitdaging te maken. Een uitdaging die ongetwijfeld tot fors hogere logistieke kosten gaat leiden.

Stichting Natuur & Milieu heeft groot gelijk in haar standpunt dat er meer aandacht moet zijn voor luchtkwaliteit in binnensteden. Maar als dat het uitgangspunt is, zijn er betere keuzes te maken dan een verbod voor vrachtauto’s op diesel. Verbied bijvoorbeeld toegang voor alle personenauto’s op diesel/benzine in de stad. Voor die bestuurders is een eenvoudige oplossing te realiseren via een park & ride aan de rand van de stad en vervolgens met een elektrische bus of leenfiets richting het centrum. Per dag tienduizenden auto’s minder levert namelijk meer winst op qua luchtkwaliteit dan die paar tientallen vrachtwagens tijdens de venstertijden. Bovendien is zo’n oplossing morgen al te realiseren en hoeft er niet gewacht te worden op introducties van beloofde zero emissie vrachtwagens.

De kans dat wethouders en gemeenteraden zo’n beslissing, waartegen de bevolking ongetwijfeld in opstand komt, aandurven is in electoraal opzicht natuurlijk nihil. Zelfs de detailhandel zal hiertegen protesteren, uit angst dat kopers wegblijven uit het centrum. Hierdoor is het voor een lokale politicus op dit moment misschien wel de enige juiste keuze om maar geen haast te maken met wetgeving voor het instellen van zero emissie zones voor vrachtauto’s. Wellicht volgt er eerst nog een besluit tot het instellen van een commissie die de gevolgen van zo’n zero emissie zone voor vrachtwagens op de lokale detailhandel gaat onderzoeken. Wordt dus ongetwijfeld vervolgd. Maar voorlopig even niet.

Lees ook: ‘Rijk moet regie nemen bij invoering stedelijke zero emissie zones’