Hoewel je je twijfels kunt hebben bij de testresultaten – sinds het dieselschandaal zet ik als journalist eigenlijk bij alle meetresultaten vraagtekens -, is de uitslag toch een teken aan de wand. Want voor de transportsector is het van belang om te weten welke brandstofsoorten de overheid de komende jaren gaat stimuleren. Immers, zonder een subsidieregeling is het rijden op lng stukken duurder dan op diesel. En dergelijke investeringen worden gedaan voor minimaal zes jaar.

Dat lng al helemaal niet werd genoemd in het Klimaatakkoord, dat vorig jaar met veel bombarie werd gepresenteerd, was al een teken aan de wand. De accijnsteruggaveregeling is al een keer afgeschaft en onder druk van de sector toch weer verlengd. Maar eigenlijk wil de Nederlandse overheid helemaal niet investeren in lng; het blijft immers een fossiele brandstof.

Er zijn overigens ook genoeg rapporten te vinden die aantonen dat het rijden op het aardgas de uitstoot van CO2 en stikstof juist fors vermindert. Dat de Nederlandse overheid nu opdracht geeft tot nieuw onderzoek waar een andere conclusie uit komt, geeft te denken. ‘Wie betaalt, bepaalt’ is helaas vaak het geval bij onderzoeken. Een rapport wordt nog altijd vaak gebruikt om reeds vastgesteld beleid te rechtvaardigen.

Zou dat nu ook het geval zijn met het rijden op lng? Wie het weet, mag het zeggen. Maar waar tot voor kort gemeenten nog mooie sier maakten met afvaltrucks op lng, op dit moment lijkt de brandstof al een tijdje haar glans te hebben verloren bij de Nederlandse overheid.

De komende jaren zal zwaar vrachtvervoer op waterstof en accu’s op grote schaal nog niet gaan gebeuren. Waterstof is technisch misschien wel mogelijk. Maar zolang we steenkool en aardgas omzetten in elektriciteit, die nodig is voor het maken van waterstof, levert dat ‘from well to wheel’ natuurlijk niets op. En het rijden op accu’s is voor vrachtwagens op dit moment nog erg onpraktisch, om over de zeer beperkte beschikbaarheid van de voertuigen nog maar te zwijgen.

Fiscale stimulering is altijd al een sterke influencer geweest om een nieuwe techniek te introduceren. Denk maar aan de populaire Volkswagen Polo Blue Motion diesel, die je jaren geleden zonder wegenbelasting en met zeer lage bijtelling kon rijden. Net als de hybride benzineslurper Mitsubishi Outlander. Achteraf is het milieu daar natuurlijk weinig mee opgeschoten. En misschien gaat dat bij lng ook wel gebeuren.

Onder de streep is er maar één effectieve methode om direct aan de klimaatdoelstellingen te voldoen. Juist, dat heel Nederland simpelweg minder kilometers gaat rijden, zowel met vrachtwagens als personenauto’s. Of deze zich nou op benzine, diesel, lng of stroom voortbeweegt. Een kilometerheffing voor alle voertuigen zou daar goed bij kunnen helpen. Maar dan moet de burger zelf ook haar gedrag veranderen. Dus zal er waarschijnlijk toch weer eerst naar de transportsector worden gewezen om haar ‘footprint’ te verbeteren. En blijven we met onze lease-auto’s voorlopig nog lekker ‘gratis en onbeperkt’ privé rijden.