De werknemers krijgen er met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2018 3% bij. Twee verdere loonsverhogingen van elk 2% volgen op 1 januari 2019 en 1 januari 2010. Verdere acties werden zo afgewend.

De werknemersorganisaties beklaagden zich er tijdens de onderhandelingen over dat de vrachtafhandelaars op Schiphol, zoals Menzies World Cargo, Swissport Cargo, WFS en Dnata met elkaar concurreren door te bezuinigen op personeel. Het omgekeerde komt echter ook voor. Door meer loon te bieden hopen werkgevers aan voldoende geschoold personeel te komen.

Loonstijging

Dat was deze week zichtbaar in België, waar wegvervoerder TDL zijn chauffeurs meer gaat betalen – twee euro per uur bedraagt de loonstijging, naast een extra vergoeding voor wie nieuw personeel inwerkt en een nachttoeslag. Concurrenten van TDL (350 eigen trekkers, 600 opleggers, 800 man personeel) zien deze bedrijfs-cao echter als concurrentieverstorend.

‘Hiermee snoep je chauffeurs van je collega’s af. Het personeelsverloop wordt groter, maar je lost er niets mee op. Wat je gaat krijgen is dat het ene bedrijf chauffeurs afpakt van een andere onderneming en die moet dan weer iets nieuws verzinnen om chauffeurs van een derde bedrijf te kunnen krijgen’, stelt Marc Geerts, directeur van transportbedrijf Corneel Geerts.

Overigens erkende Geerts eerder al in deze krant dat de lonen van chauffeurs omhoog moeten, ‘maar dan van alle chauffeurs die voldoende gekwalificeerd zijn’.

Eén oplossing

Het probleem speelt niet alleen in de logistiek. Ook in de zorg, het basisonderwijs en de horeca is het lastig personeel te vinden. En ook dat zijn sectoren die er niet om bekend staan lager geschoold personeel al te best te belonen. In een periode van hoogconjunctuur is er dan maar één oplossing: een hoger uurloon.