Die acquisitie zou niet in het ‘nationaal belang’ zijn, aldus minister Henk Kamp (Economische Zaken), terwijl de centrale ondernemingsraad van Tante Pos vreest voor ‘toestanden zoals bij Air France-KLM’ als Bpost, met de Belgische staat als meerderheidsaandeelhouder, het voor het zeggen krijgt bij PostNL.

Het zijn opmerkelijke reacties als wordt bedacht dat Den Haag met het grootste gemak zijn goedkeuring heeft gegeven aan de verkoop van logistieke parels als TNT Express, ooit zelfs het zusterbedrijf van PostNL, aan het Amerikaanse FedEx en luchtvaartmaatschappij KLM aan Air France.

Wordt er dan bij de Belgische overnameplannen soms met twee maten gemeten omdat het nu om een kleinere overnemende partij uit België gaat of spelen andere machten een rol, zoals de aanstaande verkiezingen? Dat blijft voorlopig gissen. Vreemd is de bemoeienis van het kabinet wel, omdat de Nederlandse overheid de laatste aandelen in PostNL al tien jaar geleden heeft verkocht en daardoor een overname niet meer kan blokkeren. Het is uiteindelijk aan de aandeelhouders van het Nederlandse postbedrijf of ze hun aandelen willen verkopen aan de Belgen.

De vraag is ook wat er tegen een eventuele overname van Bpost is. Via die acquisitie ontstaat immers het vierde postbedrijf van Europa. Met de dochterondernemingen van PostNL in onder meer de grote Duitse en Italiaanse postmarkt kan daarnaast met de ruime oorlogskas van Bpost ook gewerkt worden aan een verdere schaalvergroting en expansie van het gemeenschappelijke bestelnetwerk in andere EU-landen. PostNL mist daarvoor gewoon het kapitaal. Tekenend daarvoor was de eerdere gedwongen verkoop van de Britse postdochter aan het management.

Die expansie zal dan niet komen van het elk jaar krimpende postvolume, maar van het pakketvervoer voor de snelgroeiende e-commercemarkt. Ook daar is een bundeling van krachten tussen de twee grote postbedrijven uit de Benelux de enige weg om de concurrentie van de grote expresvervoerders het hoofd te bieden. Dat Bpost in dit segment een achterstand heeft, behoeft daarbij geen nadeel te zijn voor PostNL. Daarbij komt nog dat de strategische uitbreidingsplannen van PostNL zelf richting pakketmarkt ook nog niet de beoogde resultaten hebben opgeleverd. Dat lieten de laatste kwartaalcijfers nog eens zien.

Het bod van Bpost biedt dan ook een mooie kans voor het na de TNT-splitsing gekortwiekte Tante Pos om als zogeheten ‘local hero’ vanuit de Beneluxmarkt weer een grotere rol te spelen in de pakketmarkt. Daarbij moeten de Nederlandse overheid en PostNL zich niet willen verschuilen achter een verouderde postwet, het oude brievenmonopolie of een andere politieke of nationale verdedigingswal.