Het zogenoemde sectorale rijverbod op de Inntalautobahn, de belangrijke verbinding tussen het noorden van Europa en Italië, is weer uit de mottenballen gehaald. Al een paar keer eerder probeerde Tirol daarmee weg te komen, maar daar stak de Europese Commissie, met hulp van het Europese Hof van Justitie, een stokje voor. Drie maal is scheepsrecht, denken ze echter in Innsbruck.

Met ‘laagwaardig’ geachte goederen, veelal in bulk vervoerd, mogen we met ingang van dinsdag tussen kilometer 6 en kilometer 72 de A12 niet meer op, althans niet met vrachtauto’s zwaarder dan 7,5 ton. Denk aan afval, stenen en aarde, rondhout en kurk, ijzererts, marmer en travertijn. Evenmin met staal, tenzij het om wapeningsstaal en constructiestaal voor de bouw gaat. Een uitzondering wordt gemaakt voor onder meer vrachtvervoer over de weg in aansluiting op intermodaal vervoer en vrachtverkeer dat in de regio wordt beladen en weer gelost.

De maatregelen gelden voorlopig nog niet voor Euro VI-vrachtauto’s, maar ook daarmee is het met ingang van maart volgend jaar gedaan. Het doel is duidelijk: de luchtkwaliteit in Tirol voldoet al jaren niet aan de door de Europese Commissie zelf gestelde normen. Dan kun je toch ook andere maatregelen nemen, die het vrije goederenverkeer over de weg niet hinderen, zegt de Commissie. Het vervelende is dat Tirol dat ook heeft geprobeerd, bijvoorbeeld met een vermindering van de maximumsnelheid om de uitstoot van broeikasgassen en fijnstof te verminderen – en dat dit onvoldoende heeft geholpen.

Tirol kent nog verscheidene andere rijverboden. Sinds mei dit jaar mag op de Inntalautobahn niet meer worden gereden met vrachtauto’s die vervuilender zijn dan Euro III. In januari wordt daar ook Euro III zelf aan toegevoegd en eind 2023 is het de beurt aan Euro IV. Een uitzondering wordt gemaakt voor ritten die aansluiten op intermodaal vervoer, met overslag op de spoorterminals in Hall en Wörgl. Natuurlijk kent Oostenrijk ook talrijke rijverboden in het weekeinde en op feest- en gedenkdagen.

De Beierse CSU haalde onlangs nog maar eens uit naar Tirol. De verkeersmaatregelen zijn alleen maar protectionistisch en worden doorgevoerd onder de ‘dekmantel’ van de luchtkwaliteit. Volgens Beieren is het gevolg dat menige Duitse vervoerder naar de rand van de afgrond wordt geduwd. Je kunt je ernstig afvragen of dat geen overdrijving is. En er is een goed Oostenrijks tegenargument. Waarom zou je bulklading over de weg vervoeren als het spoor een goed alternatief biedt? Het probleem daarmee is natuurlijk weer dat twee keer overslag van lading de kosten opdrijft.

Enige sympathie zou men voor de Tirolers moeten kunnen opbrengen. Het probleem van de luchtkwaliteit ís er, ontegenzeggelijk, en wordt zelfs erger. Het is niet alleen een Tirools probleem, maar een probleem van ons allemaal. Vrij goederenvervoer en bescherming van het milieu staan vaak met elkaar op gespannen voet.

Het wordt tijd voor redelijk overleg tussen Oostenrijk en Brussel, waarbij de Europese gemeenschap eens eerlijk naar de problemen kijkt en er oplossingen voor bedenkt. Een nieuwe scheldpartij helpt niet, die zal alleen tot verdere verharding van standpunten leiden.