Na China Shipping en Cosco en CMA CGM en NOL, denken nu ook Hapag-Lloyd en UASC over een samenvoeging van de containeractiviteiten. Het nieuws kwam als een verrassing, net zoals het nieuws over de nieuw op te richten Ocean Alliance van CMA CGM, Cosco, OOCL en Evergreen dat kwam. Maar nu de verbazing is gaan liggen volgt de overpeinzing, en de conclusie daarvan is: dit is geen goede zaak.

Het aantal containerrederijen wordt steeds kleiner en de macht van deze bedrijven steeds groter. Wereldwijd zijn er nog maar vijftien rederijen die containers transporteren op de grote oost-west routes. Vijftien. Wereldwijd.
Die bedrijven verenigen zich ook eens nog in samenwerkingsverbanden, wat zorgt voor nog meer machtsconcentratie. En met de oprichting van de Ocean Alliance lijkt dit aantal samenwerkingen van vier naar drie te worden gereduceerd.

Toen 2M van Maersk Line en MSC van start ging, vertelden bronnen deze redactie over de manier waarop de rederijen met de havendiensten onderhandelden. Dat zou ongeveer neerkomen op ‘wij willen dit en als we dat niet krijgen gaan we elders heen of beginnen we onze eigen dienst’. Havens wereldwijd willen de grote spelers maar wat graag binnenhalen en grote investeringen om hen te kunnen accommoderen worden in dat verband niet geschuwd.

Die investeringen zijn nodig om de steeds grotere schepen te kunnen ontvangen. En die grotere schepen zijn nodig om de kosten per container te verlagen. Het verlagen van de kosten is weer nodig omdat de bodemprijs voor het transport van een container is bereikt en die bodemprijs is vooral bereikt door veel te gretig geplaatste orders voor nieuwe schepen, gebaseerd op groeiscenario’s die niet uitkwamen. Reders waren zo bang om op een bepaald moment iets te weinig capaciteit te hebben, dat ze de markt hebben overspoeld. Want als de groei er wel kwam konden zij met hun beschikbare vloot marktaandeel pakken.

Om de cirkel rond te maken moeten havenautoriteiten en overheden wereldwijd dus investeren in havens omdat de reders hun kooplust niet konden bedwingen. Het is verontrustend dat zo’n klein aantal bedrijven de wereldhandel beheerst.