Ruim 1,5 miljard dollar hebben deze nieuwkomers in 2015 opgehaald om nieuwe slimme digitale transportoplossingen te bieden in de vrachtmakelaardij, blijkt uit de doorwrochte studie van KPMG. Daarbij kunnen deze start-ups straks complete digitale platformoplossingen aanbieden tussen vervoerder en ladingsaanbieders en heeft de verlader daarmee straks vanachter zijn computer directe sturing over de eigen transportketen zonder tussenkomst van de expediteurs. De bedrijfstak wordt zo als ze niet oppast min of meer overbodig of buitenspel gezet.

Wat stellen de expediteurs tegenover deze nieuwe bedreiging van de marktplaats en het eigen bestaansrecht? Voorlopig niet veel. De fax en de telefoon regeren nog steeds bij het gros van de vrachtintermediairs in de luchtvrachtsector, meldt luchtvaartorganisatie IATA deze week over de status van de digitale luchtvracht. Slechts 36,5% van de boekingen wordt na jaren van lobbyen met de digitale luchtvrachtbrief afgewikkeld, terwijl IATA had gemikt op 45%. Dat is een trieste score en tekent het conservatisme in deze bedrijfstak.

Ook in het wegvervoer wil het maar niet lukken met de overigens prima digitale vrachtbrief. Hier blijft invoering in Europa stuiten op allerlei formele bezwaren. Daarnaast moet de brief nog goedkeuring krijgen van Brussel en dat staat bijna gelijk aan een langdurig administratief en politiek traject.

Langzaam zou de expeditiemarkt maar ook de politiek zich moeten realiseren dat de Uber- en Airbnb-achtige oplossingen ook snel het speelveld in de logistiek kunnen veranderen. Vooral de kleine en middelgrote expediteurs kunnen al heel snel het loodje leggen of worden gemarginaliseerd als deze nieuwe digitale ontwikkelingen in de markt breed worden geïntroduceerd.

De waarschuwing van KMPG zou dan ook ter harte moeten worden genomen door de branche. Daarbij komt nog eens dat als stok achter de deur vanaf eind mei het nieuwe Douanewetboek van kracht wordt in de Europese Unie. Een onderdeel daarvan is de digitale vooraanmelding van goederen om veiligheidsrisico’s in de transportketen uit te bannen via meer digitale transparantie. Waarom niet van de nood een deugd maken en investeren in een omschakeling naar een complete digitale werkomgeving? En stuur de fax naar het museum, waar die eigenlijk al jaren thuishoort.