‘Our actions are focused on the long term and sustainable. We pursue proven ethical principles.’ Zo omschrijft Richard Oetker de ondernemersgeest van het gelijknamige familiebedrijf waar Hamburg Süd onderdeel van is. Vooruitstrevend, maar ingetogen, kan het worden samengevat. Maar is dat wel zo?

De rederij was nergens te bekennen in de bombarie waarmee de andere grote Europese containerrederijen grote samenwerkingen opzetten. Maar wie niet in het alliantiegeweld meegaat, komt er vanzelf alleen voor te staan. Dat heeft de rederij kennelijk gemerkt, want Hamburg Süd lijkt aan een inhaalslag begonnen te zijn.

In juli vorig jaar maakte Hamburg Süd zijn plan bekend om de containerdivisie van het Chileense Compania Chilena de Navegacion Interoceanica (CCNI) te willen overnemen. Deze aankondiging kwam vlak na de overname van het eveneens Chileense Compañía Sudamericana de Vapores (CSAV) door stadsgenoot Hapag-Lloyd. Toevallig? Joost mag het weten. Met de overname van CCNI wil het bedrijf zijn positie op de Zuid-Amerikaanse handelsroutes, waar Hamburg Süd traditioneel sterk is, verder versterken. Kennelijk voelden de Oetkers dus een groeiende dreiging.

In september volgde het bericht dat de rederij een samenwerking begint met de Arabische rederij UASC. Een belangrijke stap voor de Hamburgers, want hierdoor hebben zij toegang gekregen tot de handelsroutes tussen Azië en Noord-Europa en Azië en de Verenigde Staten. Voor UASC ook een goede deal trouwens, die krijgt toegang tot de Zuid-Amerikaanse handelsroutes. UASC heeft inmiddels aangekondigd flink te gaan investeren in nieuwe reefercapaciteit.

Begin deze maand maakte Hamburg Süd ook bekend innig te gaan samenwerken met het Franse CMA CGM. Die samenwerking geeft Hamburg Süd een nog sterkere positie in de regio Zuid-Amerika. De rederij krijgt toegang tot slots op CMA CGM’s PEX2 en BRAZEX diensten die varen tussen Zuid-Amerika, het Caribische gebied en de Verenigde Staten. In mei starten de rederijen samen met UASC ook een nieuwe pendeldienst die Azië, het Caribische gebied, de oostkust van de Verenigde Staten en Noord-Europa verbindt. En in juli willen de drie een aantal diensten tussen Zuid-Amerika en Azië nieuw leven inblazen. Daarmee is Hamburg Süd terug tussen de andere jongens. Niet langer alleen in de zandbak. Sterker nog, Hamburg Süd staat op het punt zich de top tien van grootste containerrederjien binnen te werken. Bovendien krijgt de rederij naast de 60.000 teu aan extra capaciteit door de overname van CCNI, dat het bedrijf voor 160 miljoen dollar koopt, er ook een ijzersterk nieuw netwerk en een paar machtige vrienden bij. Dit allemaal heeft de rederij in relatieve stilte weten te regelen, wat ons terugbrengt bij de eerder gestelde vraag.

Ingetogen, ja. Maar vooruitstrevend? Noem het liever reactief.