Een fopbericht van deze strekking hadden we nu ongestraft op de voorpagina kunnen zetten. Onze verschijningsdatum valt immers precies op 1 april. Kranten over de hele wereld werken rond deze datum onder hoogspanning. Geen enkele journalist wil in de val trappen van een geinponem die een persbericht met nepnieuws rondstuurt. Zo was er de afgelopen dagen veel te doen rond de Wolfsburgse autoproducent en sjoemelsoftware-ontwerper Volkswagen. Die kondigde aan dat het zijn elektrische auto’s in Amerika voortaan op de markt zou gaan brengen als ‘Voltswagen’. Toonaangevende media in het autowereldje drukten hun lezers op het hart, dat dit wel heel erg riekte naar een 1-april-grap, maar dat de elektrische auto’s wel degelijk serieus ‘Voltswagen’ gingen heten. Het staaltje Duitse humor werd zo serieus genomen dat Volkswagen zich woensdag, 31 maart, al genoodzaakt zag toe te geven dat het autoliefhebbers en -journalisten toch een poets had gebakken. 1 april!

De ‘Ever Given’ is nu echt los. Zonder zelf langs het Suezkanaal te hebben gestaan om het te controleren, durven we onze hand daar nu wel voor in het vuur te steken. Heel de wereld keek toe hoe Boskalis-dochter Smit Salvage binnen een week de containerreus bevrijdde, waar even gevreesd was voor een wekenlange worsteling. Terwijl de Egyptenaren spreken van Egyptisch vakwerk, in Japan de rol van Nippon Salvage wordt geprezen en het Deense Svitzer (Maersk-concern) benadrukte dat Svitzer-slepers een belangrijke bijdrage hebben geleverd, zijn we in Nederland trots op de Hollandse bergers. ‘Voor elke werelduitdaging een Nederlandse oplossing,’ zo twitterde Mona Keijzer, de demissionaire staatssecretaris van Economische Zaken. Hier en daar gingen zelfs stemmen op om Boskalis nu ook maar de leiding te geven over de Nederlandse coronavaccinatiecampagne. En ik geloof niet dat iedereen dat als grap bedoelde.