Dat webwinkels en social media bijna letterlijk kunnen toveren, bleek vorige week op deze pagina met het bericht over een zanger die van eeuwenoude zeemansliederen nu de hipste muzieksoort op aarde maakt. Geitenwollen sokken op de cover van de Vogue, drie Michelin-sterren voor de koek en zopie-kraam van ome Siep: met internet wordt het onmogelijke mogelijk.

‘Amazon wil Biden helpen bij distributie coronavaccins’, ‘Bol.com schiet fysieke boekhandels te hulp’, maar ook ‘Consumentenbond wil actie tegen TikTok’: allemaal berichten van de laatste dagen die duidelijk maken dat we met de internetbedrijven nog veel zullen gaan beleven. TikTok, het sociale medium met Chinese roots dat aan de basis stond van de zeemansliederen-revival, is razend populair bij jongeren en misbruikt volgens de Consumentenbond piepjonge kinderen om sluikreclame te maken voor van alles en nog wat. Die goeie ouwe Consumentenbond: ze lijkt kansloos tegen TikTok en zijn wereldwijd miljarden fans. Er zijn juist berichten dat TikTok meer e-commerce-functies wil gaan bieden, onder meer door de TikTokkers toegang te geven tot tell sell-producten. Straks zitten de zeecontainers ineens bomvol massagestoelen, luchtreinigingsmachines, electronische avocadosnijders, rimpelpleisters en acné-verdampers.

Op Bizreport, een online magazine voor de e-commerce-business, verscheen deze week een interview met een digitale deskundige die stelde dat in warehouses de afgelopen feestdagen opstoppingen ontstonden doordat transportbedrijven volgens hem teveel gewend zijn om hun eigen voertuigen en eigen chauffeurs in dienst te hebben. Besteed alle transportwerk voortaan uit om een ‘future-proof’ logistiek en een flexibele ‘last mile’ te garanderen, luidde zijn boodschap. Als je het mij vraagt, bestaan bedrijven die transporten regisseren al een tijdje, en plegen we die ‘expediteurs’ te noemen, maar wat dit soort geluiden in elk geval beklemtonen, is dat het internetwereldje heel wat noten op zijn zang heeft. De transportwereld is nu dankbaar voor de ladingstromen die dankzij de webwinkels in coronatijd brood op de plank brengen, maar zal vast ook wel de nadelen gaan ondervinden van de nukken van het internet.