Er was best reden voor een feestje, want de ‘Máxima’ is na de prijswinnaar ‘Egbert Wagenborg’, die dik drie jaar geleden aan de haal ging met de KVNR Shipping Award, Wagenborg’s tweede schip van het EasyMax-type. Een duurzaam vaartuig met volgens de rederij een ‘extreem lage brandstofconsumptie’. Maar vanwege corona waren een roezemoezige kade vol genodigden en een uiteenspattende champagnefles natuurlijk uit den boze.

Minstens zo sober was de ‘roundtable’ die de Britse kroonprins Charles, ploegbaas van het Sustainable Markets Initiative, afgelopen week hield met vertegenwoordigers uit de internationale scheepvaartsector. Op de website van Charles’ duurzaamheidsinitiatief is op filmbeelden te zien hoe vertegenwoordigers van andere bedrijfssectoren die vóór de lockdowns aan de beurt waren, plaatsnemen rond een échte tafel, in hun netste pak keuvelend met de prins in een paleiszaal met een reusachtige troon en plafondhoge roodfluwelen gordijnen. Maar de rederijvertegenwoordigers zaten coronaproof – en misschien wel in boxershort – thuis achter de laptop te roundtabelen.

Prins Charles wil met zijn initiatief het bedrijfsleven kietelen om grotere beloftes te doen als het gaat om het beschermen van het klimaat en al het leven op aarde, maar hij kwam onlangs onder vuur te liggen vanwege de deelname van de Britse oliereus BP aan zijn initiatief. Het zakenmedium Forbes pakte flink uit met BP’s bekentenis dat het bedrijf de bunkerolie had geleverd waarmee het rampschip ‘Wakashio’ vorig jaar zomer het natuurschoon van het paradijselijke eiland Mauritius bezoedelde en veel tropische dieren de das omdeed.

Wagenborg heeft de hoop uitgesproken dat Delfsail 2021, het zeilevenement dat medio juni zou worden gehouden maar dat definitief is uitgesteld, later toch nog doorgang vindt en dat de echte Máxima dan alsnog de varende ‘Máxima’ komt dopen. De grote buitenlandse reders kunnen ondertussen alle zeilen bijzetten om te zorgen dat ze later alsnog bij prins Charles op de koffie kunnen. Maken ze serieus werk van hun voornemens om met hun ‘Getting to Zero Coalition’ waarlijk groene scheepvaart dichtbij te brengen, dan wil de prins in coronavrije tijden vast een keertje de rode loper van zijn paleis voor hen uitrollen.