Onlangs beschreef een collega in deze krant al het praktijkgeval van een Britse dame uit Amsterdam die haar jarige hartvriendin in Engeland had willen verblijden met een cadeau, maar die te horen kreeg dat het pakket in rook was opgegaan, vermoedelijk letterlijk, bij de Britse vuilnisophaaldienst.

Bij Amazon is het tegenwoordig een officiële optie waarvoor je als klant kunt kiezen, ‘photo on delivery’, dat bezorgers een pakketje rond je huis verstoppen en dan een foto sturen om te tonen waar je het ding kan vinden, maar ook ongevraagd en zonder foto wordt deze ‘dienst’ in het pakketwereldje veelvuldig geleverd. De woordencombinatie ‘pakket’ en ‘kliko’ levert op Google resultaten op die terugvoeren tot minstens 2017, dus het procedé is niet nieuw, maar de praktijkverhalen die je om je heen hoort, gekoppeld aan het feit dat de pakkettenmarkt door de coronacrisis nog nooit zo’n heksenketel is geweest als nu, levert dus die conclusie op, dat de inhoud van kliko’s vermoedelijk nog nooit zo chique is geweest als tijdens deze feestdagen.

Afhaalpunten die moedeloos de deur in het slot gooien, Blokker dat uit wanhoop zelf een bezorgdienst optuigt: dat het in de pakketbezorging nu alle hens aan dek is, komt door de pandemie en de maatregelen die tegen de verspreiding van dat misbaksel van een virus genomen zijn. Toch werpen al die bezorgbezorgdheden ook de vraag op, of er niet structureel nog wat verbeteringen zijn aan te brengen in de pakketoverhandigingen. Maurice de Hond, de man die anno 2020 onvermoeibaar de gangen van het coronavirus probeert na te gaan, voorspelde in 1998 in zijn hoedanigheid als internetgoeroe in deze krant dat iedereen verslingerd zou raken aan internet, webwinkels spullen bij consumenten thuis zouden gaan bezorgen en elk huis daartoe een eigen bezorgkluis zou krijgen. Veel voorspellingen zijn uitgekomen, maar een kleine kwarteeuw na dato worden bezorgers nog niet bepaald met de rode loper onthaald en moeten ze hun toevlucht nemen tot de verregende kliko in plaats van de comfortabele huiskluis. Er zijn al wel kluisjes ontworpen, maar die hebben nog niet massaal de consumentenharten weten te veroveren. Ontwerpers, slaat uw slag!