Ook dit jaar wordt het publiek via reclame-uitingen alweer een tijdje op het hart gedrukt om cadeaus en andere feestbenodigdheden tijdig te bestellen om chaos te voorkomen. Volgende week gaat het cadeauseizoen los met ‘Black Friday’, en het is meer dan ooit de vraag of we dit maal geen samengeperste piek krijgen die nog voor de kerst met wild geraas uiteen spat. PostNL voorziet door alle extra internetbestellingen vanwege corona een ongekende drukte, maar stelde monter ‘er veel zin in te hebben’. Amerikaanse collega-bedrijven als UPS en FedEx spreken in andere bewoordingen. De New York Times doopte de dreigende feestdagenchaos zoals bekend om tot het ‘shipageddon’, een gevleugelde term inmiddels in Amerika.

De Britten, die net als de Amerikanen geen Sint en Piet hebben om voor wat decemberspreiding te zorgen, beginnen hem al ernstig te knijpen en vrezen dat er geen cadeautjes onder de kerstboom zullen liggen, want ‘suprise!’: de monstercongestie in Britse havens die na de brexit werd voorzien, is er al vóór de brexit. De Britse havens zijn door de enorme drukte op de internationale containerroutes zo stampvol, dat containerrederijen menig container met kerstcadeaus voor de Britten dan maar in Rotterdam of Antwerpen van boord hebben gezet. Zie die spullen in de huidige marktomstandigheden nog maar eens op tijd in de Britse huiskamers te krijgen. Airlines wrijven zich dit jaar in de handen.

Overal ter wereld wordt massaal gewebshopt door consumenten die elkaar normaliter de haren zouden hebben uitgetrokken boven de koopjesbakken van fysieke winkels. De rederijen die vanwege corona juist in hun dienstverlening hadden gesnoeid, kunnen tegen die koopwoede moeilijk opvaren. In China en Zuid-Korea zijn al containerreders op het matje geroepen vanwege de dienstverlening en torenhoge containertarieven. Als straks de stofwolken van de feestdagen en het coronavirus zijn opgetrokken, zullen ongetwijfeld meer verladers en belanghebbenden een hartig woordje met de reders willen spreken.