Indachtig de door en door roestige monstervrachtwagen uit Steven Spielberg’s ‘Duel’, een ozonlaag vergruizende griezel die duidelijk geen kaas had gegeten van logistieke dienstverlening, is dat voor de gemoedstoestand van de Europese automobilisten maar beter ook. Toch is er op neuzengebied in het Europese vrachtvervoer sinds twee maanden meer mogelijk. Restricties die ervoor zorgden dat alle vrachtwagens in Europa tot nu toe een hoekige cabine zonder neus hadden, zijn ietsje minder strikt geworden.

Negentig centimeter: zoveel extra ‘snuit’ mogen vrachtwagencabines voortaan hebben van de beleidsbepalers uit Brussel. Dat is bij lange na niet genoeg om een Amerikaanse monstertruck met ‘torpedoneus’ te bouwen. We weten allemaal hoe weinig anderhalve meter is; en daar dan maar 60 procent van. Toch moet die bescheiden extra speelruimte ons, Europeanen, allerlei voordelen gaan bieden. Zo krijgen truckfabrikanten nu de kans om cabines met rondere vormen te bouwen. Denk aan ‘snuiten’ à la de hondenkoplocomotief van de Nederlandse Spoorwegen die tegenwoordig als museumstuk dient in het Spoorwegmuseum. Nieuwe generaties truckcabines kunnen nu waarschijnlijk niet alleen wat stijlvoller ogen, maar zullen volgens de experts ook beter zicht gaan bieden aan de chauffeurs, waardoor mogelijk enkele honderden dodelijke verkeersslachtoffers per jaar kunnen worden voorkomen.

Met andere woorden: de Europese eisen aan vrachtwagencabines droegen decennialang bij aan het probleem van de dode hoek en hebben mensenlevens gekost. Je vraagt je af of we deze oplossing niet wat eerder uit de hoge hoed hadden kunnen toveren. Hoe dan ook, de stap voorwaarts is nu gezet, mede dankzij de milieulobby. Want de extra ruime neus is evenzeer nodig om cabines aerodynamischer te maken en om er straks de benodigdheden voor milieuvriendelijkere aandrijving in te verstoppen. Batterijen voor elektrisch transport bijvoorbeeld. De eerste vrachtwagen die uit de fabriek komt rollen en die aan de nieuwe Europese regels voldoet, is niet gemaakt door grote-neus-specialisten uit de VS. En is ook geen staaltje ‘nearshoring’, geen ‘Made in Europe’. De China National Heavy Duty Truck Group heeft de voorlopig ‘meest gestroomlijnde truck op aarde’ gefabriceerd: de ‘Huanghe X7’, oftewel de ‘Gele Rivier X7’.