Om paal en perk te stellen aan het rijdend smartphonegebruik, loste minister Cora van Nieuwenhuizen twee jaar geleden al het startschot voor de MONO-campagne die van de kreet ‘Ik rij MONO!’ net zo’n gevleugelde uitdrukking moet maken als ‘Wie wil vanavond de BOB zijn?’ Die MONO-campagne heeft in de praktijk wel wat oneffenheidjes. Zo moeten MONO-beijveraars tot vervelens toe de vraag beantwoorden, waar die afkorting ‘MONO’ precies voor staat? ‘Mobile No’ misschien? Antwoord: Nee, MONO is geen afkorting, het is gewoon het woord ‘mono’, zoals in ‘monoloog’ of ‘monogaam’, maar dan met hoofdletters. De ambitie om van ‘Ik rij MONO’ een geliefde bouwsteen van onze dagelijkse gesprekken te maken, lijkt nog niet voor de volle 100% verwezenlijkt, om het vriendelijk te stellen.

MONO-groentjes krijgen een herkansing nu er nieuw leven is geblazen in MONO-zakelijk, een campagne die zich, onder meer via radiocommercials, richt op transportbedrijven en andere werkgevers. Transport en Logistiek Nederland steunt de campagne en propageert de SafeDrivePod, een betaalde app die de tekstfuncties van de smartphone blokkeert zodra het voertuig rijdt, waardoor je als chauffeur niet langer in de verleiding wordt gebracht een blik op je schermpje te werpen.

Helemaal gratis zijn de feitjes die de campagnevoerders paraat hebben om de hardnekkige smartphonofiel te genezen. Aan iemand die scheurend op de snelweg het thuisfront wil vergewissen van een nakende Johan Cruijff-musical, zullen ze vertellen dat een snelle apper alleen al drie seconden nodig heeft om het woord ‘voetbalveld’ te typen: in een rijdend voertuig genoeg afleiding om intense ellende te veroorzaken. Toch zul je met geen honderd campagnes bij iedereen gezond verstand kweken. Zie, opnieuw een Engels voorbeeld, de trucker die zich op de M6 met een pluchen olifantenkop over zijn hoofd liet filmen door een collega, ginnegappend gepost op sociaal medium TikTok. Aan de tand gevoeld door de Daily Mail, zag de directeur van het transportbedrijf geen probleem: ‘Ik ken geen wet waarin staat dat je in de cabine geen olifantenmasker mag dragen.’