Nolan laat in de rolprent een Boeing 747 crashen in een hangar. Tijdens de productie van de film legde de filmmaker al uit dat hij een echte B-747 opofferde. Dat was goedkoper dan het ongeluk in scène zetten met digitale technieken. Voordat het vliegtuig namens de fictieve airline ‘Norskfreight’ zijn Waterloo vond in ‘Tenet’, vloog het decennialang de echte wereld rond als freighter voor Air Hong Kong en Cathay Pacific.

In de schaduw van ‘Tenet’ ontstond onder filmfans afgelopen week opwinding over ‘Faster, Cheaper, Better’, een aangekondigd project van regisseur Dan Gilroy. De beroering spitste zich toe op de vraag of de notoire vrouwenmagneten Brad Pitt en Harry Styles, telgen van twee differente generaties, nou wel of niet gezamenlijk acte de présence gaan geven op het witte doek. Pitt zelf ontkende zijn betrokkenheid. Voor Styles, die zijn carrière begon als boybandzanger, zou het zijn eerste filmrol betekenen sinds ‘Dunkirk’. In die potsierlijke harlekinade, een onbedoelde parodie op het begrip ‘oorlogsfilm’, bewees Christopher Nolan dat spektakelscènes met vliegtuigen en schepen wel degelijk slaapverwekkend kunnen zijn en liet de regisseur soldaat Styles pas halverwege de film opdraven omdat hij het bioscooppubliek eerst uitgebreid wilde tonen hoe twee andere leden van de filmcast een brancard verplaatsten.

Styles mag in ‘Faster, Cheaper, Better’ zijn zangmicrofoon andermaal even terzijde leggen om een geloofwaardige vrachtwagenchauffeur te vertolken. Of een doortastende supply chain manager of hardnekkige vakbondsbestuurder, dat is nog niet precies bekend. De film zou zich afspelen in het toekomstige goederenwegvervoer, in een wereld waarin robots, drones en kunstmatige intelligentie de dienst uitmaken en vrachtwagens worden bestuurd door machines in plaats van chauffeurs. Regisseur Gilroy is met dat beoogde filmscenario zeker geen excentrieke fantast, want experimenten met zelfrijdende vrachtwagens worden al gehouden. In zijn film wil de regisseur laten zien hoe zijn personages te midden van al die technologische innovatie worstelen met de vraag wat ‘het betekent om menselijk te zijn’. Of deze film voor Harry Styles goedkoper zal uitpakken dan zijn clowneske ‘Dunkirk’-rol, weet ik niet, maar sneller en beter wordt het vast en zeker.