Mét chauffeur zijn ze al op talloze plekken in de wereld actief: amfibische toeristenbussen die zowel op het droge als in het water uit de voeten kunnen. In het buitenland opereren ze vaak onder de naam ‘Duck Tours’, in Rotterdam en Amsterdam duiken geelgekleurde bussen de Maas en het IJ in als ‘Splashtours’. De nieuwste loot aan de amfibische toeristenbussenstam is actief in de Japanse prefectuur Gunma, halverwege tussen hoofdstad Tokyo en Nagano, de bergachtige prefectuur die we kennen van de Olympische Winterspelen van 1998. De nieuwe amfibische bus neemt toeristen vanaf deze zomer op sleeptouw (figuurlijk uiteraard, de mensen mogen gewoon binnen in de bus plaatsnemen) naar de Yamba Dam.

Dat de Yamba Dam nu een bezienswaardigheid is, is bijkans een mirakel, want hele generaties Japanners hebben eerder tevergeefs naar dit infrastructurele huzarenstukje uitgekeken. De plannen voor de dam werden gemaakt toen bij een ongekend krachtige tyfoon in 1947 verspreid over verschillende Japanse prefecturen ruim duizend mensen om het leven kwamen. Door verzet van protestgroepen en allerlei andere obstakels was de dam pas afgelopen maart gereed voor gebruik. Vorig jaar herfst waren de autoriteiten behoedzaam begonnen om het bijbehorende stuwmeer te vullen met water, maar een nieuwe tyfoon klaarde die klus in een handomdraai middels een striemende recordregen. De Yamba Dam doorstond de door moeder natuur bewerkstelligde praktijktest zonder kleerscheuren.

Het technologisch instituut van Saitama, een gerenommeerde Japanse universiteit, heeft nu een plan ontvouwd om de amfibische toeristenbus van Gunma chauffeurloos te maken. De eerste testritten/-vaarten worden deze winter gehouden, veiligheidshalve voorlopig zónder passagiers. Het Japanse instituut rekent op een doorslaand succes. Binnen enkele jaren moet de amfibische robotbus niet alleen toeristen rondleiden, maar ook vrachtvervoer verzorgen naar afgelegen eilanden.

Wie over enige tijd in een Leeuwardens distributiecentrum een mammoetpartij zonnebrandcrème en strandlakens staat in te laden in een gerobotiseerde bestelbus met het oog op een kleddernat distributietochtje langs de Waddeneilanden, kwam in deze column op het idee.