Helaas voor vrachtwagenchauffeurs ontwierp Scania de kooktruck niet om internationale vrachtritten te veraangenamen. De wagen is bestemd voor Jumbo-Visma, het Nederlandse wielrenteam dat vanaf eind deze maand hoge ogen hoopt te gooien in de Tour de France.

Karin Lambrechtse, als zogenoemd ‘foodcoach coördinator’ in dienst bij het wielrenteam, noemt de gloednieuwe truck ‘de ultieme droom van elke performance chef die werkt en kookt voor een rondreizend topsportteam van het allerhoogste niveau’. Vroeger, in het Joop Zoetemelk-tijdperk, hoorde ik wijlen Gerrie Knetemann op Radio Tour de France altijd uitleggen dat zelfs de gruwelijkste Alpencols uit de ‘hors catégorie’ aanvoelden als een molshoopje zolang je maar genoeg broodjes banaan in je mik gooide, maar die tijden zijn duidelijk voorbij.

We weten allemaal dat Lance Armstrong, en legio ambtsbroeders met hem, niet zwoer bij broodjes banaan. Teambussen van wielerploegen waren bij tijd en wijle rijdende laboratoriums. Wat dat betreft is het aandoenlijk dat een wielerteam en een vrachtwagenfabrikant het nu weer aandurven om onbeschroomd de blits te maken met een truck waar stoomwolkjes en bijzondere luchtjes uit ontsnappen. Hopelijk betekent het dat wielrennen tegenwoordig werkelijk een ‘schone’ sport is en dat renners uit concurrerende teams straks geen onraad ruiken, maar gewoon jaloersmakende culinaire aroma’s.

Zeker nu liggen mannen als Froome en Bernal nog niet wakker van de kooktruck. Waarschijnlijk wél steeds meer van krantenkoppen als ‘Frankrijk dreigt controle over het coronavirus te verliezen’. Als het virus nog eventjes flink op de pedalen gaat staan, wordt de aanhoudende retraite van onze nationale troefkaart Tom Dumoulin misschien wel wéér verlengd.

Troost na een onverhoopt afgelaste Tour de France: ook die moet de Scania-kooktruck – de eerste uit een order van vijf – kunnen bieden. Op een bakwagenchassis van Burgers Carrosserie is immers een complete keuken gebouwd met vries- en koelkasten, ovens en magnetrons, alwaar de ‘koks en verzorgers alle voorbereidingen treffen om de renners optimaal te ondersteunen’.