Laten we het maar over de hoop hebben. Het was afgelopen weekend het cruiseschip ‘Mein Schiff 2’ van TUI Cruises dat in Hamburg na een noodgedwongen maandenlange pauze weer het ruime sop koos, met aan boord twaalfhonderd passagiers. Of, zoals ze ook wel worden genoemd, twaalfhonderd waaghalzen. Want de cruisevaart liep een imagodeuk van jewelste op toen de ‘Diamond Princess’ van Princess Cruises in het begin van de coronapandemie uitgroeide tot de tweede grote brandhaard na Wuhan.

Uiteindelijk zouden op 40 van de pakweg 350 grote cruiseschepen in de wereld coronabesmettingen worden vastgesteld, leidend tot zeker 77 sterfgevallen. De genoemde ‘Diamond Princess’ en twee schepen van dezelfde rederij, de ‘Ruby Princess’ en de ‘Grand Princess’, werden het zwaarst getroffen met bij elkaar 42 sterfgevallen. Op andere cruiseschepen was het aantal dodelijke slachtoffers letterlijk op een hand te tellen. Er zijn in het cruisewereldje zeker mensen te vinden die bestrijden dat cruiseschepen varende coronabroeikassen zijn en die erop wijzen dat zich op het droge aanzienlijk grotere drama’s hebben afgespeeld. Hoe risicovol of hoe veilig cruiseschepen werkelijk zijn, kon de afgelopen maanden echter niet meer worden aangetoond omdat ze allemaal de ankers uitgooiden. Daarmee zagen reders miljarden dollars verdampen. Dat de reusachtige ‘World Dream’ na een maandenlange pauze in de Rotterdamse haven dit weekend verhuisde naar de kust van Scheveningen, was naar recente maatstaven een wereldreis.

Maar nu is er dus TUI dat de teen in het zeewater steekt met voor 60% gevulde schepen waarop de passagiers afstand van elkaar moeten bewaren. Ook Aida Cruises gaat in Hamburg nog deze zomer varen. Mondkapjes en temperatuurmetingen zijn aan de orde van de dag, lopende buffetten en citytrips uit den boze. Op het programma wel bezoekjes aan schilderachtige Noorse fjorden. Alwaar de cruiseliefhebbers misschien meteen wat slapende vrachtschepen wakker kunnen maken.