Anders zal het zijn voor 2020 en de daar aan gerelateerde COVID-19 ramp. Ik verwacht voor dit jaar stevige verschuivingen in de IATA-cijfers. De exporttonnages zullen geweldig naar beneden donderen. Dit raakt iedere expediteur maar toch vooral de kleinere. Zij zijn namelijk niet in staat, zoals de grote netwerkexpediteurs, om charters te laten vliegen tussen de belangrijke economische regio’s. De komende jaren wordt het een gevecht om de vrachtcapaciteit, die er door het wegvallen van de passagiersvluchten eigenlijk niet in voldoende mate is.

Als luchtvrachtmaatschappij, die zich de laatste jaren vooral op het passagiersvervoer richtte, heeft de KLM een optater van jewelste gekregen de afgelopen maanden. Normaal gesproken had KLM deze knock-out niet overleefd en was de patiënt overleden. Echter, de doctoren in het kabinet hebben het duurste medicijn op de kop weten te tikken; puur, cash geld! Om precies te zijn 3,4 miljard euro. Met dit geld kan KLM verder, maar hoe? Meer passagiers vliegen, als er nog geen werkend medicijn tegen COVID-19, lijkt mij voorlopig onzin.

Ik denk terug aan de tijd van de B747-400 Combi, waarmee KLM de laatste dertig jaar zeer succesvol is geweest door vracht met passgiersvervoer te combineren, maar waarvan de laatste exemplaren dit najaar worden afgestoten. KLM heeft nu in deze coronatijden een geweldige uitdaging voor zich om te overleven en de sleutel zou wel weer eens in de combinatie van vracht/passage-vervoer kunnen liggen. Het zijn immers niet de sterkste partijen die overleven, maar degene die zich het snelst aan de nieuwe situatie weten aan te passen.

Luchthaven Schiphol, die in al die jaren slapend het geld verdiende aan parkeergelden, landingsgelden en horeca, moet ook eindelijk uit haar luie stoel komen.  Het is als een oude man die wakker wordt en niet meer weet in welke tijd hij leeft. De inkomsten van al die geld uitgevende reizigers zijn weggevallen en de BV Schiphol dreigt financieel droog te vallen. Vlug worden er nu weer vrachtvliegtuigen toegelaten zodat er tenminste nog wat geld binnenkomt.

KLM en Schiphol, die cruciaal zijn voor de luchtvracht in Nederland, hebben het lange tijd laten afweten. Maar ook een overheid heeft, door haar zwalkend beleid van de afgelopen decennia, de luchtvrachtsector geen goede dienst bewezen en heeft er voor gezorgd dat veel vrachtvervoer van Schiphol nu op omliggende luchthavens wordt afgewikkeld

De COVID-19 ramp heeft laten zien hoe belangrijk de luchtvrachtbranche is voor Nederland en welke strategische functie de vracht heeft. Laten we dit meewegen in het toekomstige beleid en dit ook meegeven aan de twee sleutelbedrijven: KLM en Schiphol. Dit is wel het minste wat ze kunnen doen om hun schuld aan de samenleving in te lossen.