De eerste keer dat de noodzaak van die sluis werd geopperd in deze krant was, voor zover ons archief het kan overzien, in 1992. Dat deze week bij IJmuiden het uitgraven van de sluiskolk voor de megasluis van start ging, mag je dan ook gerust historisch noemen. Of misschien wel te mooi om waar te zijn. Want we kennen onze pappenheimers. Tussen die 600.000 kubieke meter zand die nu bij IJmuiden wordt weg geschept, duikt straks ongetwijfeld nog een gespikkeld breedgrijnswormpje op, of anders wel een ander beschermd dier dat op hoge poten eist dat het in 2022 geplande openingsfeest tot minstens 2030 wordt uitgesteld.

Het jaar 1992 was net veertien dagen jong toen de Belgische mobiliteitsdeskundige Chris Coeck in deze krant onder de onheilspellende kop ‘Mobiliteitsproblemen blijven toenemen’ voor het eerst gewag maakte van het fenomeen ‘spitsvignet’, het idee om weggebruikers te laten betalen voor hun gebruik van het wegennet. Hoe meer op de weg, hoe meer kosten. Als de overheid dan ook nog voor beter openbaar vervoer zorgt, kan de filedruk afnemen, betoogde Coeck.

We kennen het vervolg. Enthousiaste belastinginners die begin jaren negentig probeerden om hun pasgeboren zoontjes en dochtertjes het woordje ‘spitsvignet’ te laten zeggen, leggen anno 2020 bij een potje scrabbelen met hun kleinkinderen de ‘vrachtwagenheffing’. Maar in werkelijkheid betaal je voor je mate van weggebruik in Nederland nog steeds geen cent.

Na drie decennia brainstormen over kilometerheffingen en rekeningrijden, waren heffingen deze week weer nieuws. Het Centraal Planbureau en Planbureau voor de Leefomgeving meldden dat een ‘slimme spitsheffing’ voor auto’s de files zou kunnen tegengaan. Veel concreter is de vrachtwagenheffing. Die komt er, bevestigde het kabinet. Maar meteen kwam dat heerlijk vertrouwd in de oren klinkende nieuws erachteraan: hij is wel uitgesteld. Met minstens een jaar, tot 2024.

Toch begint het er serieus op te lijken dat we na de sluis ook de heffing van het lijstje spookonderwerpen kunnen schrappen. De verkeersminister die het lintje van Nederlands eerste tolweg gaat doorknippen, is inmiddels geboren, wat ik u brom!