Prima inhoudelijke discussies ook. Er lijkt nog steeds veel optimisme in de sector te heersen. De meeste gesprekken gingen over congestie, tekort aan chauffeurs en andere problemen die te maken hebben met de huidige hoogconjunctuur. Mijn eigen airtijd was pas eind van de middag. In het lastige blok na de laatste koffiepauze en voor de borrel mocht ik de ‘graveyard shift’ aftrappen. Maar mogelijk dat het onderwerp een rol speelde, want op een enkele indommelende transportprofessional na was er een volle zaal met enthousiasme voor de Nieuwe Zijderoute.

Hoewel het onderwerp in de hoofden van beleidsmakers niet meer ‘top of mind’ lijkt te zijn, is er binnen de transportsector zelf nog steeds heel veel interesse. Volle zalen, optredens in binnen- en buitenland en ik begreep dat het Zijderoute-congres van uw favoriete transportnieuwsmedium eind dit jaar ook alweer loopt als een, tsja, trein. Wanneer je al een paar jaar bezig bent met het onderwerp zie je de volwassenheid van railtransport via de Zijderoute(s) enorm groeien. Wel blijft het vervoer van een container over de route complex. Vooral wanneer het misgaat (denk aan uitvallen van de koeling of schade tijdens de first/last mile in China) blijkt het toch allemaal een paar tandjes complexer dan bijvoorbeeld intermodaal vervoer op Italië. Maar juist daardoor lijken de logistiek dienstverleners die zich specialiseren in vervoer via de Zijderoute zich bezig te houden met het mogelijk maken van de benodigde supply chain visibility. Constante tracking, control towers en andere heilige gralen uit de digitalisering van de logistiek worden op de route al toegepast.

Nieuw aan het Multimodaal Event waren de verschillende parallelsessies waardoor je de hele dag synchromodaal tussen onderwerpen kan schakelen. Nu ben ik grotendeels trouw gebleven aan mijn favoriete modaliteit. Maar een uitstapje naar de wereld van de logistieke regio’s en bijbehorend vastgoed leverde ook de nodige ‘food for thought’ op. Want zijn sommige van de logistieke topregio’s inderdaad vooral zo succesvol omdat ze tussen voor- en (Duits) achterland in liggen? Of kun je ook als iets meer decentraal gelegen regio een speler van belang worden? Een meer praktijkgerichte hersenkraker die in de vragenronde na een presentatie over de Holland Rail Terminal voorbijkwam was de volgende: wanneer je koeltransport naar supermarkt dc’s per spoor gaat doen; is de transittijd dan korter wanneer je met koeltrailers werkt of met koelcontainers met een chassis eronder? Leuk vraagstuk waar de zaal in ieder geval niet uitkwam. Heeft u hier als lezer toevallig het antwoord op?