Dat dit dezelfde stukken zijn waar ouderwets onverantwoord het gas vol open mag draagt niet bij aan de verkeersveiligheid en doorstroming. Nee, dan Oostenrijk, rustig doorkachelen terwijl je het vrachtverkeer over de Rollende Landstrasse voorbij ziet rollen op de naastgelegen spoorlijn. Misschien dat een deel van de opbrengsten van de vrachtwagenheffing wel voor dergelijke initiatieven dichter bij huis ingezet kan worden.

Vorige week in Nieuwsblad Transport ook aandacht voor de terechte zorg van de wegvervoerders dat mogelijkerwijs niet alle tolopbrengsten terugvloeien naar de sector. Het ministerie van Financiën heeft immers al aangekondigd de lagere verwachte accijnsopbrengsten te willen corrigeren door de teruggave aan de sector te verlagen. Een voorbode voor een spel dat ongetwijfeld ook bij andere vraagstukken rond energietransitie gaat spelen.

Terwijl de Nederlandse staat zich ingekocht heeft bij Air France-KLM vanwege de belangrijke functie die deze luchtvaartmaatschappij heeft bij het competitief houden van de mainport Schiphol gaat in die andere mainport Kotug Smit over een paar weken redelijk geruisloos over in buitenlandse handen. De havensleepdiensten in Rotterdam zijn nu bijna in handen van respectievelijk een Spaanse en een Deens-Duitse club.

Nu hoeft dat niet erg te zijn, het zijn immers gerenommeerde namen, maar toch rijst ook hier de vraag of een grotere afstand tussen hoofdkantoor en Rotterdamse operatie van invloed is op bijvoorbeeld innovatie en duurzaamheid. Bij alle initiatieven rond Port Call Optimization door het Havenbedrijf Rotterdam worden de sleepdiensten nadrukkelijk meegenomen in het rijtje maritieme dienstverleners die bij kunnen dragen aan een competitiever havenproduct. Hoewel motieven voor de verkopende partijen (lastig om voldoende schaalgrootte te creëren respectievelijk havensleepdiensten geen strategische activiteit) goed te verdedigen zijn, hoop ik dat de band tussen de familie Kooren en Rotterdam inderdaad ervoor zorgt dat het innovatieve karakter behouden blijft.

Om nog even terug te komen op de vliegschaamte. Voor het kabinet moet het hele luchtvaartdossier zo wel een fl ink hoofdpijndossier aan het worden zijn. Los van de perikelen rond Schiphol, Lelystad en KLM spelen er in de marge ook nog een aantal interessante ontwikkelingen. Ik kreeg een uitnodiging voor een congres over Schiphol-op-Zee (“dichterbij dan ooit”) en er zijn kamervragen gesteld over het mogelijk heropenen van Twente Airport voor vrachtvluchten.

Maar het wonderlijkste is toch wel de motie die aangenomen is in de Provinciale Staten van Zuid-Holland. Of de gedeputeerde wil kijken wat het verplaatsen van Rotterdam-The Hague Airport oplevert. Enige onbekende is nog een nieuwe locatie voor het vliegveld. Nu heb ik vanaf mijn werkplek een aardig uitzicht over de regio en een mogelijke locatie heb ik zo gauw nog niet gespot. Misschien dat een Derde Maasvlakte dan nog wel een aardige (proefballon) is?