Ik ben benieuwd waar straks die miljard euro terecht gaat komen. Elektrische trucks zijn op dit moment nog zeer beperkt in te zetten. Meerkosten kunnen weliswaar tijdelijk gedekt worden met de opbrengsten van de kilometerheffing. Maar wat is beter voor het milieu? Eén Euro VI-truck die de hele dag met een efficiënte belading kan rondrijden? Of twee elektrische trucks, die nodig zijn om dezelfde lading voor hun rekening te nemen? Die tweede truck moet immers ook ergens geproduceerd worden, wat op wereldschaal een hoop CO2 extra kost.

Als we écht CO2 willen besparen op transport, zou een flinke economische crisis beter helpen. Een deel van de bevolking zit dan de hele dag thuis op de bank. Bovendien koopt een werkloze geen spullen die hij eigenlijk niet nodig heeft. Moet je zien wat dat bespaart aan CO2 en transportbewegingen. Meteen ook het fileprobleem opgelost. Maar goed, iedereen snapt dat hierbij het middel wellicht erger is dan de kwaal.

Zonder een reële toekomstvisie is de trucktaks voorlopig niet meer dan een lastenverzwaring. Als we écht vinden dat vervuilers moeten betalen, is er meer nodig. Zoals een kilometerheffing voor alle vliegtuigen in Nederland. Of accijns op kerosine. Het voltanken van een Euro VI-truck bij de lokale pomp levert de staat nog altijd meer belasting op dan een buitenlandse Airbus die op Schiphol 300.000 liter in zijn buik krijgt. Ik denk dat u de rekensom voor de CO2-uitstoot van het opstijgen en landen zelf wel kunt maken. Of misschien moet het kabinet toch de CO2-belasting voor de industrie weer op tafel leggen. Net als de kilometerheffing voor alle personenauto’s.

Dat de opbrengst van de trucktaks op een juiste wijze terugvloeit naar transportondernemers om hun CO2-voetafdruk te verlagen en dat dit onder aan de streep écht milieuwinst oplevert, dat valt nog maar te bezien. De kans bestaat dat niet altijd de juiste projecten gesubsidieerd worden. Om nog maar te zwijgen over de euro’s die aan de strijkstok van alle duurbetaalde adviesbureaus zullen blijven hangen. Nee, straks is de transportsector een van de weinige vervuilers die wel zelf betaalt.