Zo verspreidde Tritium het nieuws dat het krachtige opladers gaat leveren voor het snel laden van de batterijen van elektrische voertuigen. Het opladen kost niet meer tijd dan het vullen van een gemiddelde diesel- of benzinetank. Bovendien kunnen de opladers zorgen voor een grotere actieradius van het voertuig. Weer een stapje vooruit op weg naar fossielvrij wegverkeer.

Het Tritium-bericht is nauwelijks binnen of daar komt Groningen Airport Eelde met de mededeling dat op Eelde voor het eerst een elektrisch aangedreven vliegtuig is geland en weer opgestegen. Het is de ‘Pipistrel’. Raar woord eigenlijk, maar het is gewoon het Latijn voor ‘vleermuis’: pipistrellus. Sinds 1989 worden in Slovenië onder die naam ultralichte vliegtuigen gebouwd die geen kerosine nodig hebben. In Eelde landde een in 2011 ontwikkeld toestel met plaats voor vier mensen.

Toyota Motor Europe wilde niet achterblijven en bracht het bericht over een katamaran de wereld in die volledig op waterstof kan varen. En busonderneming Arriva laat al zijn tweehonderd duurzaam aangedreven bussen deelnemen aan de Elfwegentocht in Friesland. Onze enige ‘provinsje’ wil ons laten zien hoe het wegverkeer in de nabije toekomst al veel schoner kan worden. Fryslân boppe!

Dinsdagmorgen kwam er nog een verheugend bericht bij. Het Van der Valk-hotel in Eindhoven zegt het grootste en modernste oplaadplatform voor elektrische voertuigen op zijn terrein onderdak te bieden. Dat gebeurt eveneens met krachtige, snelle opladers. Terwijl u binnen uw uitsmijter, schnitzel of biefstukje eet, stopt buiten de batterij haar buikje vol.

Dan zou ik bijna nog D.J. Middelkoop vergeten, dat zijn hele dak in Nieuw-Vennep heeft verhuurd aan een bedrijf dat zonnepanelen exploiteert. De panelen leveren genoeg stroom om D.J. Middelkoop zelf van energie te voorzien en nog 40% meer. Dat kan aan het openbare net worden doorgeleverd. Goed voorbeeld doet goed volgen: heel wat andere bedrijven in de Haarlemmermeerpolder hebben interesse in deze constructie.

De volgende tien, vijftien jaar komt het aan op schaalvergroting van deze initiatieven op weg naar een fossielloze maatschappij. Het tempo waarin dat kan gebeuren, zou ons nog wel eens kunnen verbazen.