Dagelijks wordt onze redactie bestookt met persberichten. Sommige daarvan zijn duidelijk en vallen ook met de deur in huis. ‘Rederij X begint dienst op Noord-Korea’, staat er dan. Of: ‘Firma Jansen nu ook naar Hongarije’. ‘Pietersen bestelt twintig elektrische Scania’s, DAF’s, Iveco’s’. Prima, denk je dan, het gaat de goede kant op met de wereld. Andere berichten zijn hopeloos en gaan meteen in de elektronische prullenbak. Wat moet je in vredesnaam beginnen met een bericht waarvan de kop luidt: ‘Arval en XXImo zetten volgende volgende stap naar integraal mobiliteitsbeleid’?

Goed, hieruit begrijpen we nog dat Arval en XXImo al een paar stapjes in de richting van dit mysterieuze beleid hebben gezet. Maar nu de binnenkomer. ‘Met de introductie van de Arval Mobility Card zet Arval, de multinationale leasedochter van BNP Paribas, samen met XXImo een nieuwe stap in de transitie naar een integraal mobiliteitsbeleid bij haar klanten.’ Waarom staat er niet gewoon: BNP Paribas brengt een elektronische kaart op de markt waarmee reizigers in treinen, trams, taxi’s, bussen in Nederland en België moeiteloos, via een digitaal platform, hun reis kunnen plannen en betalen?

Aan zo’n ‘card’ is grote behoefte. Een soort OV-chipkaart die in de hele Benelux werkt en zelfs straks in nog een zestal Europese landen, zoals Arval aankondigt. Maar wat moet de reiziger met die ‘transitie naar een integraal mobiliteitsbeleid’? Dat begrip transitie wordt al voldoende afgesabbeld door bedrijven en vooral organisaties die er eigenlijk geen enkele zin in hebben om te ‘transiteren’.

Zo wil het vrachtvervoer graag dat de Europese binnengrenzen weer volledig opengaan, zonder hinderlijke controles. Dienstverleners aan wegtransporteurs komen met steeds meer ‘cards’ op de markt waarmee je moeiteloos in Europa brandstof bij de pomp kunt tanken. Ze zorgen ook voor cabinekastjes voor vrachtauto’s waarmee je in steeds meer landen de tol automatisch kunt afrekenen. Mooie ontwikkelingen.

Maar schrijf het in persberichten dan ook zo op. Zet boven vervelende mededelingen ruiterlijk de kop ‘Klaassen NV lijdt strop door averij bij kust Seychellen’, ‘NS voldoet nog steeds niet aan eisen punctualiteit’. Heb je goed nieuws? Begin dan in vredesnaam niet met ‘transitie naar integraal mobiliteitsbeleid’. Lege woorden, die niemand tot lezen noden. Zelfs geen plichtsgetrouwe krantenredacteur die zich voor de taak ziet gesteld er leesbare tekst van te maken. Transitie? Lulkoek. Panta rei.