Ook een top-100 voor de zeehavenlogistiek?

Ton & Teu

Een gouden wet in medialand is dat een ranglijst altijd veel aandacht trekt. Of het nu een top-5, top-10 of top-100 is: iedereen wil weten wie er bovenaan staat, en waar hij of zij zelf geëindigd is. Naar de publicatie van de top-100 van logistieke dienstverleners wordt elk jaar dan ook volop uitgekeken. Samen met…

Een gouden wet in medialand is dat een ranglijst altijd veel aandacht trekt. Of het nu een top-5, top-10 of top-100 is: iedereen wil weten wie er bovenaan staat, en waar hij of zij zelf geëindigd is. Naar de publicatie van de top-100 van logistieke dienstverleners wordt elk jaar dan ook volop uitgekeken. Samen met www.logistiek.nl stel ik jaarlijks deze ranglijst op, en begin april kwam die uit. DHL Supply Chain/Freight Forwarding stond op de nummer-één-positie, gevolgd door Kühne + Nagel en XPO Logistics.

We zijn trots op de samengestelde top-100, maar beseffen ook dat verschillende logistieke partijen uit vooral Rotterdam en Amsterdam tevergeefs gespeurd hebben naar hun naam. Dit klopt, want er staan bijvoorbeeld geen containerwegvervoerders, rederijen, luchtvaartmaatschappijen, spooroperators en bulkvervoerders in de ranglijst. Waarom eigenlijk? De reden is simpel: we hebben bij de start van de ranglijst een kleine vijftien jaar geleden een bewuste keuze gemaakt. De nadruk lag op bedrijven die in warehouses via Value Added Logistics en Services waarde toevoegen aan producten. Dit kan een hele reeks aan activiteiten zijn, van ompakken en handleidingen toevoegen tot assembleren en repareren. Een focus op contractlogistiek dus, dit mede omdat we Nederland wilden laten zien dat logistiek meer is dan transport en opslag alleen. Dat is inmiddels gelukt. Logistiek is nu één van de negen topsectoren van ons land, en geen regio onderschat nog het economisch belang van deze sector.

‘Mission accomplished’, zou je kunnen zeggen, maar we hebben meer logistieke partijen die niet in de ranglijst staan. Hoe kun je hier nu goed mee omgaan? Ik heb een hele simpele oplossing: stel gewoon meerdere jaarlijkse top-100’s op, behalve voor contractlogistiek bijvoorbeeld ook voor luchtvracht en zeevracht.
U denkt misschien ‘overdaad schaadt’, maar ik ben er van overtuigd dat dat in de praktijk niet zo is. Een gedegen ranglijst komt namelijk overal over tafel: in de sector zelf, bij verladers, in de politiek, bij studenten en zeker ook in het buitenland.
Vergist u zich niet in het laatste: een top-100 wordt mondiaal begrepen en opgepikt, en via internet is alles te googelen. Het is dus een prima instrument om het belang van de sector te laten zien, en ook de diversiteit als je de ranglijst samenstelt op basis van een ‘mandje’ van indicatoren.

Is het opstellen van een top-100 voor zee- en luchtvracht mogelijk? Voor de luchtvracht is dat al geregeld, want elk jaar publiceert Nieuwsblad Transport de IATA luchtvracht top-100. Maar een top-100 van Nederlandse zeehavenbedrijven is er volgens mij nog niet… Ik denk dat de branche hier tot nu toe een steek laat vallen om het belang van en de dynamiek in deze sector te onderstrepen. Nederlandse zeehavens zijn in transitie, en zeehavengerelateerde bedrijven zijn zeker niet wars van innovatie. De uitdaging is om dat zo breed mogelijk duidelijk te maken. Ik ga eens nadenken over een top-100 zeehavenbedrijven, om mensen binnen en buiten de sector te laten zien dat ook in en rond de havens rendabel en duurzaam gewerkt wordt. Als u hier de uitdaging met mij over wilt aangaan, weet u mij vast te vinden!

Ook een top-100 voor de zeehavenlogistiek? | NT

Ook een top-100 voor de zeehavenlogistiek?

Ton & Teu

Een gouden wet in medialand is dat een ranglijst altijd veel aandacht trekt. Of het nu een top-5, top-10 of top-100 is: iedereen wil weten wie er bovenaan staat, en waar hij of zij zelf geëindigd is. Naar de publicatie van de top-100 van logistieke dienstverleners wordt elk jaar dan ook volop uitgekeken. Samen met…

Een gouden wet in medialand is dat een ranglijst altijd veel aandacht trekt. Of het nu een top-5, top-10 of top-100 is: iedereen wil weten wie er bovenaan staat, en waar hij of zij zelf geëindigd is. Naar de publicatie van de top-100 van logistieke dienstverleners wordt elk jaar dan ook volop uitgekeken. Samen met www.logistiek.nl stel ik jaarlijks deze ranglijst op, en begin april kwam die uit. DHL Supply Chain/Freight Forwarding stond op de nummer-één-positie, gevolgd door Kühne + Nagel en XPO Logistics.

We zijn trots op de samengestelde top-100, maar beseffen ook dat verschillende logistieke partijen uit vooral Rotterdam en Amsterdam tevergeefs gespeurd hebben naar hun naam. Dit klopt, want er staan bijvoorbeeld geen containerwegvervoerders, rederijen, luchtvaartmaatschappijen, spooroperators en bulkvervoerders in de ranglijst. Waarom eigenlijk? De reden is simpel: we hebben bij de start van de ranglijst een kleine vijftien jaar geleden een bewuste keuze gemaakt. De nadruk lag op bedrijven die in warehouses via Value Added Logistics en Services waarde toevoegen aan producten. Dit kan een hele reeks aan activiteiten zijn, van ompakken en handleidingen toevoegen tot assembleren en repareren. Een focus op contractlogistiek dus, dit mede omdat we Nederland wilden laten zien dat logistiek meer is dan transport en opslag alleen. Dat is inmiddels gelukt. Logistiek is nu één van de negen topsectoren van ons land, en geen regio onderschat nog het economisch belang van deze sector.

‘Mission accomplished’, zou je kunnen zeggen, maar we hebben meer logistieke partijen die niet in de ranglijst staan. Hoe kun je hier nu goed mee omgaan? Ik heb een hele simpele oplossing: stel gewoon meerdere jaarlijkse top-100’s op, behalve voor contractlogistiek bijvoorbeeld ook voor luchtvracht en zeevracht.
U denkt misschien ‘overdaad schaadt’, maar ik ben er van overtuigd dat dat in de praktijk niet zo is. Een gedegen ranglijst komt namelijk overal over tafel: in de sector zelf, bij verladers, in de politiek, bij studenten en zeker ook in het buitenland.
Vergist u zich niet in het laatste: een top-100 wordt mondiaal begrepen en opgepikt, en via internet is alles te googelen. Het is dus een prima instrument om het belang van de sector te laten zien, en ook de diversiteit als je de ranglijst samenstelt op basis van een ‘mandje’ van indicatoren.

Is het opstellen van een top-100 voor zee- en luchtvracht mogelijk? Voor de luchtvracht is dat al geregeld, want elk jaar publiceert Nieuwsblad Transport de IATA luchtvracht top-100. Maar een top-100 van Nederlandse zeehavenbedrijven is er volgens mij nog niet… Ik denk dat de branche hier tot nu toe een steek laat vallen om het belang van en de dynamiek in deze sector te onderstrepen. Nederlandse zeehavens zijn in transitie, en zeehavengerelateerde bedrijven zijn zeker niet wars van innovatie. De uitdaging is om dat zo breed mogelijk duidelijk te maken. Ik ga eens nadenken over een top-100 zeehavenbedrijven, om mensen binnen en buiten de sector te laten zien dat ook in en rond de havens rendabel en duurzaam gewerkt wordt. Als u hier de uitdaging met mij over wilt aangaan, weet u mij vast te vinden!