De afgelopen tijd kon u op deze site lezen dat de exportmotor in het Verre Oosten in het derde kwartaal weer is aangeslagen. En ook dat de Europese containerexport naar Afrika fors in de lift te zitten. Wie vaak in de havens komt, merkt gewoon dat er op veel schepen weer duidelijk meer lading zit.

Toch zijn niet alle consultants even positief over de toekomst. Zo wordt de mening van Global Port Tracker dat de vele megaschepen die volgend jaar worden opgeleverd, op een gunstig moment in de vaart komen, niet gedeeld door Sea-Intel Maritime Analysis. Die Deense consultant verwacht juist dat de komst van nog eens 61 schepen van meer dan 10.000 teu tot chaos zal leiden. Ook gezaghebbende maritieme profeten als Drewry en Alphaliner verwachten dat de overcapaciteit in de lijnvaart niet voor eind 2015 zal verdwijnen, waardoor het een moeilijke sector blijft.

We moeten ook een onderscheid maken tussen volumes en opbrengsten. Dat werd deze week nog eens goed geïllustreerd aan de hand van de kwartaalcijfers van de Duitse rederij Hapag-Lloyd. Die vervoerde in het traditioneel sterkste kwartaal van het jaar 8,6% meer lading, wat niet mis is. Toch daalden de totale inkomsten met 5,7% omdat de tarieven onder zware druk stonden. De voorzitter van de Duitse rederij, Michael Behrendt, hekelde dan ook het ‘onbegrijpbare en irrationele gedrag’ in zijn sector en kondigde prompt nieuwe tariefsverhogingen aan.

Het is te hopen dat de positieve voorspellingen voor het maritieme containervervoer uitkomen, want veel rederijen lopen op hun tandvlees. In Zuid-Korea moest de topman van Hanjin Shipping het veld ruimen omdat die rederij inmiddels in een zeer precaire financiële situatie is beland. Bij de grote Chinese carriers worden de verliezen intussen ook problematisch.

Een einde aan de crisis is tot slot ook meer dan wenselijk voor de exploitanten van containerterminals, alleen niet zomaar een einde. Met nieuwe terminals in onder andere Wilhelmshaven, Londen (dat net zijn eerste vaste klant heeft ontvangen) en straks ook de Tweede Maasvlakte, is het van groot belang dat de volumes in Noord-Europa weer gaan toenemen, en liefst nog fors ook. Daar is voor sommige havens zelfs meer voor nodig dan wat Global Port Tracker nu voorspelt.

Stefan Verberckmoes